wtorek, 12 lipca 2016

jagodzianki - pełne jagód z cytrynowym lukrem

Nie wiem jak Wy? Początkujące gospodynie domowe  i te bardziej wprawione jak ja?
Też uważacie, że pieczenie w domu to strata czasu? Lepiej postawić na stole gotowe ciasto z marketu ? Choć bym chciała nie potrafię? Już nie potrafię!
Zwykłe bułki z marketu też są mrożone, leżą nie wiadomo ile w magazynach, później trafiają do marketowych piekarników do rozmrożenia i podgrzania. Takie bułki nęcą nas zapachami podczas pielgrzymek do takich przybytków po zakupy!
Kiedyś gospodyni piekła chleb, w prawdziwym piecu i wiecie wiele bym oddała, żeby zjeść właśnie taki chleb, najzwyklejszy domowy! taki jak piekło się w domowym piecu chlebowym! Dawniej!
Po co piekę domowe ciasto? bo wiem co zjadam, bo prawdziwy dom to zapach prawdziwego obiadu czy domowego ciasta.
 O moich domowych ciastach, gotowaniu od podstaw obiadu czy zbieraniu ziół słyszałam już, że to ZABAWA!!!!!!!!! Wtedy przykro mi się robi! Jeśli jednym się nie chce to Twoje chęci nazywają zabawą czy nadmiarem czasu! Cóż niektórzy tak mają!
Gdy mówię komuś, że czegoś nie używam bo trujące, bo "nie zdrowe"! Wychodzę na dziwoląga!
Nie jestem fanatyczką, jestem osobą świadomą co kryje współczesna żywność. Wiem, że mam wybór między produktami, które kupuje, a cena niekoniecznie się różni. Zawsze wybiorę produkt bez dodatków i konserwantów.
A jeśli staje przed wyborem kupić czy zrobić w domu! Wybiorę ten drugi wariant - przygotuję w domu!
Tylko tak się zastanawiam po co tam ktoś na górze tak mną pokierował, że interesuje się między innymi ziołami? Po to, żebym tu na Ziemi lepiej się bawiła? Myślę, że nie po to!
Lubię swoje dziwactwa i nic na to nie poradzę, że wolę tak bawić się w swoim ziemskim życiu.
Będąc na takim etapie w życiu na jakim jestem z nikim bym się nie zamieniła.
 

Drożdżówki czy ciasto drożdżowe robię praktycznie z jednego przepisu, bo tak się nauczyłam , tak mi najszybciej i zwykle z tego przepisu wychodzi wystarczająca ilość ciasta. A nadzienie zależy jedynie od mojej inwencji twórczej! Dziś nadzienie z jagód! Tym razem zrobiłam bułeczki zawijając nadzienie (czyli jagody) w środek. Bułeczki zwieńczyłam cytrynowym lukrem i posypałam płatkami migdałowymi.

Składniki:
około 350 g mąki pszennej
7 g drożdży
50 g drobnego cukru
200 ml mleka
20 g masła (miękkiego)
jajko
 
nadzienie: około 400 g jagód
2 czubate łyżki cukru
1 łyżka  mąki
 
ponadto:
pół szklanki cukru pudru
sok z ćwiartki cytryny
płatki migdałowe do posypania wierzchu bułeczek
 
Wykonanie:
   Wsypuję mąkę, drożdże, sól oraz cukier do miski i mieszając zalewam ciepłym mlekiem. Dodaję jajko oraz miękkie masło i wyrabiam, aż ciasto będzie miękkie i klejące.

Przekładam na blat oprószony mąką i zagniatam z około 10 minut. Ciasto powinno by miękkie, ale już nie wilgotne i nie powinno być lepiące. Jeśli stwierdzam, że ciasto jest za mokre to dosypuję odrobinę mąki - różne rodzaje mąki chłoną różną ilość płynu.
Przekładam ciasto do miski odstawiam w ciepłe miejsce (temperatura pokojowa) przykrywam ściereczką i zostawiam do wyrośnięcia na godzinę.
  W tym czasie myję jagody (oddzielając listki, które mogły się zawieruszyć podczas zbierania jagód), Jagody odsączam z wody na sicie, przekładam do miski, posypuje je odrobiną cukru, mąki i odstawiam.
 
  Po godzinie uderzam pięścią w ciasto drożdżowe, żeby zeszło powietrze. Wyjmuję ciasto z miski, formuje sobie z niego wałek i kroję go na 10 równych części. Każdy kawałek ciasta wałkuję w okrąg (nie za cienki). Na każdym placku układam po 1-2 łyżki jagód. Następnie formuję bułeczkę nadając jej podłużny kształt. Gotowe bułeczki układam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i odstawiam do podrośnięcia na 30 minut.
Po podrośnięciu ciasta - wstawiam bułki do nagrzanego piekarnika - 180°C  . Piekę około 20 minut aż się upieką i lekko zrumienią.

przygotowanie lukru:
Cukier puder łączę z sokiem z cytryny.

Ostudzone bułeczki zwieńczam gotowym lukrem i posypuję płatkami migdałowymi.

  Można ciasto wyrobić w automacie do pieczenia chleba, jeśli posiada funkcję "dough". Wsypujemy do automatu składniki w kolejności - PŁYNNE, SYPKIE, DROŻDŻE. Nastawiamy program "dough"  - po wyrobieniu ciasta przez automat postępujemy jak wyżej.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...