środa, 29 czerwca 2016

pierogi z jagodami, kwaśną śmietaną i miodem oraz a...b...c przygotowywania pierogów

Pierogi to jedne z tych dań, które choć pracochłonne to lubię je przygotowywać. Czasem nieważne jaką ilość bym ich przygotowywała! i tak lubię to wałkowanie i lepienie.
Najbardziej chyba lubię pierogi z ciasta tradycyjnego "na pierogi".
Po wyrobieniu dzielę je na części, zawsze  trzymam pod ściereczką, aby ciasto nie obsychało i rozwałkowuje je w miarę formowania pierogów.
Nigdy nie podsypuję zbytnio stolnicy przy rozwałkowywaniu ciasta, gdy ciasto wtedy twardnieje. Najlepsze pierogi są wtedy gdy ciasto jest elastyczne, miękkie i cienkie (ale nie za cienkie bo wtedy pierogi mogą się  podziurawić podczas gotowania, gdy chcemy je przemieszać, żeby się nie kleiły do dna garnka).
Po włożeniu farszu do pierogów zawsze dobrze zlepiam brzegi pierogów.
Jeśli dobrze się nie zlepi pierogów podczas gotowania będzie wypadać farsz.
Pierogi powinno gotować się w dużej ilości wody i ja tak gotuję, wrzucam je partiami na wrzątek i po zamieszaniu wyjmuję łyżką cedzakową po 2-3 minutach od chwili gdy wypłyną na powierzchnię. Nie wlewam oleju do garnka podczas gotowania, gdyż gotuje pierogi partiami i po wrzuceniu do garnka delikatnie mieszam. Olej wcale tam nie jest potrzebny bo pierogi nigdy mi się nie posklejały!
Ugotowane pierogi wyjmuję łyżką cedzakową na sitko i przelewam je delikatnie zimną wodą, a następnie rozkładam na talerzach by się nie stykały i studzę. Ostudzone składam do jednej miski. Nie bawię się w smarowanie ich masłem, ani olejem - bo czytałam i o takich trikach, które mają pomóc, aby pierogi się nie sklejały! po ugotowaniu i wyjęciu z garnka.
 
Pierogi z owocami zawsze podaję gorące prosto z wody polane kwaśną śmietaną i miodem. Natomiast pierogi ruskie lubię zrumienić na tłuszczu. Ale co kto lubi, jak dla mnie latem to tylko pierogi z owocami sezonowymi.
 
Tym razem podałam na kolację pierogi z jagodami, kwaśną śmietaną i miodem prosto z pasieki.
Składniki:
ciasto:
250 g mąki pszennej
około pól szklanki gorącej wody - (ja stopniowo dolewam wodę, wody tyle ile wchłonie mąka).
1 jajko
 
farsz:
250 g jagód + jagody do dekoracji
*jeśli jagody posypane cukrem puszczą dużo soku dodaję do nich łyżkę mąki

ponadto do podania:
kwaśna śmietana
miód naturalny

Wykonanie:
  Jagody dokładnie płuczę i przebieram z listków, które mogły się zawieruszyć podczas zbierania.
Przekładam na sitko, aby jagody dobrze obciekły z wody. Osuszone jagody przekładam do miseczki i przesypuję cukrem i jeśli puszczą za dużo soku, dosypuję do nich mąkę.


Ciasto:
   Mąkę przesiewam do miski, wbijam jajko, wlewam po trochu wodę, tyle ile wchłonie mąka i mieszam. Takie zarobione ciasto przekładam na stolnicę i zagniatam
Ciasto wyrabiam do czasu, aż stanie się elastyczne i miękkie. Wyrobione ciasto jeśli mam na to czas (przykrywam i odstawiam choćby na 15 minut, żeby "odpoczęło").
 
   
Gotowe ciasto rozwałkowuję na cienki placek, nie za cienki. Wykrawam szklanką kółka. Na każde kółko nakładam jagody i dokładnie zlepiam.
  Gotowe pierogi gotuje w osolonym wrzątku, partiami, aby nie przerwać wrzenia. Pierogi delikatnie mieszam drewnianą łyżką, żeby mi nie przywarły do dna. Czas gotowania zależy od grubości ciasta nie dłużej niż 5 minut od wypłynięcia. Ja swoje zwykle gotuję 2-3 minuty. Ugotowaną partie pierogów wyjmuje na sitko i przelewam delikatnie zimna wodą, żeby się nie sklejały. Następnie rozkładam na talerze.

Moje pierogi z jagodami polałam kwaśną śmietaną i miodem udekorowałam jagodami i podałam od razu!
 

 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...