niedziela, 26 czerwca 2016

owsianka z owocami lata - czyli inauguracja lata i wakacji oraz o tym dlaczego warto jeść owsiankę ?

Inauguruję lato i wakacje ! Kiedy dla mnie zaczyna się lato ? Kiedy na targu zaczynają pojawiać się letnie sezonowe owoce!, które przywodzą mi na myśl lenistwo i beztroskie wakacje u dziadków. Wtedy też smutno i przykro zaczyna mi się robić na duszy, że nie mam swojego kawałka ziemi i nie mogę tych smakołyków hodować w swoim ogródku. Cóż na razie tak musi być!
Dla mnie jako dziecka lato zaczynało się z momentem przyniesienia do  domu świadectwa szkolnego, a to oznaczało, że jadę do dziadków.
Czytanie książek, żniwowanie, owoce jedzone prosto z krzaka, warzywa prosto z grządek, wyrwane prosto z ziemi i wytarte w sukienkę. Dzisiaj rodzić widząc dziecko biegające boso i zajadające nieumyte warzywa z grządki czy owoce z krzaka,  dostało by zawału zapewne!
Lato to poranki pachnące rosą, krople rosy na pajęczynie, mleko prosto od krowy wydojonej przez babcię.
 
Dziś na osłodę za wspomnieniami związanymi z beztroską i wakacjami - owsianka z wszystkim tym co najlepsze o tej porze.

Dlaczego warto jeść owsiankę ?
Cieszę się z tego, że płatki owsiane i inne zboża wracają do łask. Bo płatki owsiane (zresztą płatki zbożowe) są świetnym źródłem węglowodanów złożonych i dostarczają dużo witamin z grupy B oraz żelaza i błonnika. Poza tym płatki dają poczucie sytości, dzięki czemu w ciągu dnia możemy zapanować nad wilczym apetytem jeśli nas dopadnie.
Owies to świetny przykład pełnoziarnistego zboża, a jedzenie zbóż w niezmienionej postaci pełnego ziarna na wiele sposobów wspiera zdrowie. Między innymi zmniejsza ryzyko chorób serca, niektórych nowotworów, cukrzycy i otyłości.
Zboża pełnoziarniste posiadają w sobie takie skarby jak:
antyutleniacze, związki fenolowe, roślinne stanole i sterole, lignany.
Ci z was, którzy zajadają się płatkami owsianymi na pewno wiedzą, że mają one niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że płatki uwalniają energię do krwiobiegu powoli pomagając równoważyć jej poziom i dając uczucie sytości na dłużej.
Owies zawiera "betagluten" czyli rozpuszczalny rodzaj błonnika. Wchłania on cholesterol na podobieństwo gąbki, wspomagając jego usuwanie z organizmu. Dzięki temu rodzajowi błonnika owies zyskuje sławę jako pokarm chroniący układ krwionośny i obniżający cholesterol.


Nie tylko warto jeść owsiankę, ale i świeże owoce, które mamy teraz na wyciągnięcie ręki. Cieszmy oczy kolorami i podniebienie smakami! Odżywiajmy nasz organizm, żeby go sobie zregenerować po zimie i przygotować go na kolejne chłody i szarości, które niestety przyjdą.
Warto jeść:
* czereśnie bo nie tuczą bo mają (50 kcal w 100 g), zalecane są dla reumatyków i chorych na serce, a dzięki właściwościom antytoksycznym dobrze działają na cerę;
* maliny bo tak jak wszystkie owoce o tej porze roku to bogactwo witamin, kwasów organicznych i są pyszne;
* morele bo są zalecane dla osób szybko męczących się, przy nadkwasocie i w rekonwalescencji, powinni je jeść sportowcy dla poprawy kondycji;
* jagody bo jagody mogą mieć szczególną rolę do odegrania w zapobieganiu osłabienia funkcji starzejącego się mózgu, potencjalnie chronią m.in. przed rozwojem nowotworów i chorób układu krążenia;
* truskawki bo to niewiarygodne źródło witaminy C, która działa między innymi jako antyutleniacz, chroniąc organizm przed niszczycielskimi skutkami wolnych rodników.

Składniki na jedną porcję owsianki:
Składniki:
5łyżek płatków owsianych
kubek ok.250 ml mleka krowiego, roślinnego lub wody
owoce lata: jagody, morele, truskawki, maliny, czereśnie
miód naturalny do posłodzenia (opcjonalnie)

Wykonanie:
   Mleko wlewam do garnuszka, wsypuję płatki owsiane. Włączam gaz doprowadzam do wrzenia i chwilę gotuję. Przelewam do miseczki.
Owoce płuczę - truskawki obieram z szypułek (jeśli są duże kroję na połówki bądź na ćwiartki), od czereśni odejmuję ogonki i wyjmuję pestki), z moreli wyjmuję pestki i kroję na cząstki.
Przygotowanymi owocami dekoruję owsiankę i zwieńczam ją łyżką miodu. Podaję!
 

1 komentarz :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...