wtorek, 9 lutego 2016

jak wyrobić ciasto na pierogi w malakserze? + sposób wałkowania ciasta na pierogi

Dzisiaj mamy łatwiej jeśli chodzi o przyspieszenie i usprawnienie  sobie pracy w kuchni. Ale mając łatwiej, żyjemy mniej zdrowo!
No cóż! Śmiem twierdzić, że te kobiety, które szprycują obecnie swoje rodziny gotowym jedzeniem, bo nie mają czasu na ugotowanie normalnego posiłku z czasem odbije się to na zdrowiu domowników.
Wiem co piszę, gotowanie od podstaw nie jest takie łatwe, bo czasem gotując coś w kuchni, wszystko wokół miałam umorusane, łącznie z sobą, a jak już kapcie zaczynały się lepić do podłogi dostawałam nerwicy i zawsze mówiłam "ostatni raz coś tam robię"!
 
Różne dolegliwości, alergie biorą się głównie z pożywienia, stosowanych środków farmakologicznych czy kosmetyków, środków czystości (tzw. chemii).
 
Ja żeby usprawnić sobie pracę w kuchni kupiłam malakser! i nie oddałabym go za żadne skarby. Szukałam długo idealnego i w przystępnej cenie. Myślę, że znalazłam i jestem zadowolona.
 
Robiąc w domu różnego rodzaju makarony i pierogi, malakser usprawnił mi pracę w kuchni.
Nie muszę ręcznie zagniatać ciasta, bo wyrabiam go w malakserze. Później wystarczy tylko gotowe ciasto minutkę wyrobić i rozwałkować.

 
Składniki (czyli mąkę i jajko) wrzucam do malaksera z hakiem do wyrabiania ciasta. Następnie do mąki i jajek dolewam wody, kontrolując cały czas, żeby nie wlać jej za dużo.
Zazwyczaj ciasto na pierogi robię z 300 g mąki, jednego jajka, a gorącej wody dolewam około pół kubka. Tym razem wystarczyło jej tylko około 100 ml
 
Jeśli ciasto wyjdzie mi za luźne (zależeć to może od mąki, od jej wilgotności i od wielkości jajka) - dosypuje odrobinę mąki. Co do wilgotności mąki - jedna wchłonie mniej wody, druga więcej.
 Jeśli ciasto jest za suche, dolewam odrobinę wody. Trzeba po prostu wyczuć ile wody dolać! Po kilku razach dochodzi się do wprawy.
Kiedy wiadomo, że ciasto  w malakserze jest już wyrobione ? 
Wygląda jak kruszonka i da się je zlepić. Takie ciasto wyjmuję na stolnicę i jeszcze chwilę wyrabiam. Mając zgrabną kulę, przystępuję do wałkowania.

Uwaga! jeśli mam czas możemy dać ciastu odpocząć pół godziny. Jak nie to od razu robimy pierogi.

Gotową kulę dzielę na dwie części i rozwałkowuję (najpierw jedną, później drugą), ale nie za cienko i nie za grubo. Nie za cienko bo pierogi w gotowaniu się rozpadną, a nie za grubo, bo wtedy pierogi nie będą smaczne.
W rozwałkowanym płacie ciasta wykrawam szklanką okręgi.
Jeśli ciasto przy wałkowaniu lepi się do stolnicy czy blatu podsypujemy je odrobiną mąki.


 Na każdy wycięty szklanką okrąg nakładam przygotowany uprzednio farsz.


Zlepiam pierogi i gotuję w osolonym wrzątku 2-3 minuty od wypłynięcia.

Na blogu było już o tym jak zrobić ciasto na pierogi i o prostszym sposobie wałkowania.
Dziś opisałam dokładnie jak wyrobić ciasto na pierogi w malakserze i drugi sposób wałkowania ciasta.

Na koniec napiszę, że sekretem dobrego ciasta na pierogi jest dodatek gorącej wody do ciasta. Wtedy nie potrzeba do ciasta żadnego oleju! Z moim ciastem nigdy nie mam problemu przy zlepianiu pierogów i nigdy mi się nie rozpadają przy gotowaniu.



 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...