piątek, 22 stycznia 2016

kartoflanka - najprostsze zawsze jest pyszne

Gotowanie w swojej kuchni jest fajne, bo gotuję to co lubimy lub lubię. Nawet jak mam gotować dla  samej siebie- robię to! Zazwyczaj jest to prosta zupa, żeby zjeść coś ciepłego.
 
 
Kartoflankę pierwszy raz  ugotowałam w swojej kuchni na początku mojej przygody z gotowaniem. Od tamtej pory gotuję ją w różnych wersjach.
 Tym razem dodałam do mojej kartoflanki suszone pieczarki (własnoręcznie suszone), zbierane jesienią na łące na wsi.
Do kartoflanki jeśli ma być treściwa można dodać kawałek wiejskiej kiełbasy lub wiejskiego wędzonego boczku.
Taką prostą kartoflankę z jeśli jest z dodatkiem boczku lub kiełbasy nawet  mój Pan (mięsożerca) zajada z apetytem.
 
Składniki:
1,5 litra rosołu lub wody
około 800 g ziemniaków
duża cebula garstka suszonych pieczarek
3 łyżki tłuszczu (u mnie masło)
2 łyżki mąki
sól
świeżo mielony czarny pieprz
 
Wykonanie:
Kartoflankę gotuję na rosole (jeśli ugotuję go w większej ilości i zostanie) ewentualnie na wodzie.
Ziemniaki obieram, płuczę, kroję w kostkę, zalewam wywarem, dodaję suszone pieczarki i gotuję do miękkości. Jeśli gotuję kartoflankę na wodzie to ją solę.
Na patelnię wsypuję mąkę i ją rumienię. Następnie do zrumienionej mąki dodaję masło i mieszam, żeby połączyło się z mąką. Do powstałej zasmażki, dodaję na patelnię, kilka łyżek zupy, żeby rozprowadzić zasmażkę. Zasmażkę z zupą na patelni dokładnie mieszam, żeby nie powstały grudki. Przelewam rozprowadzoną w zupie zasmażkę do garnka z zupą. Mieszam dokładni zawartość garnka, żeby w zupie  nie powstały grudki. Cebulę obieram, kroję w drobną kostkę, rumienię na łyżce masła i dodaję do zupy.
Doprawiam gotową zupę świeżo mielonym czarnym pieprzem. Zupę rozlewam na talerze i podaj z pajdą chleba z masłem.
 
Uwaga! Jeśli gotujemy zupę ziemniaczaną na suszonych grzybach, wtedy grzyby płuczemy i umyte  gotujemy przez około 2 godziny na małym ogniu. Uzyskany wywar przecedzamy, grzyby szatkujemy. Do grzybowego wywaru dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki i poszatkowane grzyby.
 
*Suszone pieczarki nie wymagają długiego gotowania, dlatego wrzucam je od razu na początku gotowania zupy do garnka!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...