wtorek, 26 stycznia 2016

gołąbki z nadzieniem z ryżu i mięsa mielonego (z królika) w sosie pomidorowym

Nie robię często gołąbków i nie dlatego, że są pracochłonne, ale dlatego, że nie mam na tyle mięsa z dobrego źródła!
Mięso wiejskiej kury zazwyczaj nie nadaje się do zmielenia, bo na takiej kurze jest go mało. Z kurek gotuje zazwyczaj rosołki.
Jeśli mam mięso królicze kombinuje z nim. Ostatnio przywieźliśmy ze wsi dwie tuszki królika.
 Comber z jednego zmieliłam i wykorzystałam do nadziania gołąbków.
 
Moje filozofie odnośnie gołąbków: kiedyś gospodyni na wsi musiała się napracować, żeby zrobić takie mięsne gołąbki.
Zabić i oprawić zwierzę, zmielić mięso ręcznie, zrobić przecier pomidorowy. Mając już gotowe składniki do przyrządzenia gołąbków zabrać się za ich wykonanie.
 
Dziś kupimy mięso mielone w markecie lub mięsnym już zmielone, gotowy przecier pomidorowy. Albo jeszcze prędzej gotowe zawekowane gołąbki w słoiku, przyniesiemy do domu, odgrzejemy w mikrofali i gotowy obiadek na stole.
 
Tylko ja tak nie potrafię, postawić na stole czegoś gotowego, bo z kiepskich składników, bo konserwanty, bo gotowy produkt jest albo przesłodzony, albo przesolony!
Nie żałuje, ani jednej chwili jaką spędziłam w kuchni gotując coś sama od podstaw.  Napiszę tu wszystko o wiele lepiej smakuje jeśli włożysz w wykonanie potrawy serce i wykonasz coś własnymi rękoma.
Teraz kiedy świadomie gotuje uważam i będę uważać, że jeśli ktoś zjada byle co  to żyje krótko i choruje.

 
Składniki:
450 -500g mięsa mielonego (u mnie mielone mięso z królika, z combra)
szklanka suchego ryżu
większa cebula
główka kapusty
sól
świeżo mielony czarny pieprz
ostra papryka w proszku (opcjonalnie)
pół litra rosołu lub wody
pół litra domowego przecieru pomidorowego
 
Wykonanie:
Mięso z królika zmieliłam (w malakserze). Ryż ugotowałam na sypko (szklanka ryżu, dwie szklanki wody). Zmielone mięso wymieszałam z ugotowanym ryżem i dodałam do niego posiekaną surową cebulę. Gotowy farsz doprawiłam solą i świeżo mielonym czarnym pieprzem.
Główkę kapusty, obrałam z brzydkich wierzchnich liści.
Kapustę zawsze sparzam (do dużego garnka wkładam kapustę, zalewam ją wodą i zagotowuję). Gotuję do czasu, aż z kapusty z łatwością zdejmę pojedyncze liście, w całości.
Zanim w każdy listek zawinę farsz, twardą część liścia delikatnie rozbijam tłuczkiem do mięsa, uważając, żeby nie uszkodzić liścia kapuścianego. Na każdy rozbity listek kapusty nakładam farsz (farszu tyle, żeby z łatwością zwinąć kapuściany liść z farszem w gołąbek).
Liść kapusty z farszem zawijam ściśle na kształt koperty. Na dnie garnka w którym będę dusiła gołąbki układam pojedyncze liście kapusty. Na liściach kapusty układam pozwijane gotowe gołąbki.
Zalewam gołąbki rosołem, tak, aby były przykryte.
Gotuje gołąbki do czasu aż liście z kapusty będą miękkie.
Jeśli rosół w garnku z gołąbkami zbytnio odparuje, dolewamy go. Gdy już gołąbki są miękkie wlewam przecier pomidorowy, dosypuje ostrej papryki w proszku. Po dolaniu przecieru zagotowuje całość jeszcze raz. Podaje gorące z pajdą chleba z masłem.
 
* ja gołąbki zalałam rosołem, ugotowanym na kościach, które mi zostały po porcjowaniu tuszek z królika.
 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...