niedziela, 9 sierpnia 2015

zimny napój z arbuza i cytryny

Lubię każdą pogodę, upały mi nie przeszkadzają. Zimą gdy mroźnie za oknem lubię wypić grzańca, gorącą herbatę. Latem przy wysokich temperaturach lubię schłodzone napoje - w tym zmiksowanego arbuza, mrożone herbaty czy to zwykłe czy ziołowe i różne domowe wody smakowe.
Sezonowość i życie zgodnie z porami roku - są to rzeczy istotne dla mnie. Nie dla mnie arbuzy i tekturowe pomidory w środku zimy, czy truskawki w marcu.
Dla mnie arbuz to lato i wakacje, świeży pomidor to ten dojrzały latem na słońcu, a truskawki to czerwiec.

Jako dziecko arbuza nie lubiłam (nie pamiętam, żebym czegoś nie lubiła, arbuz stanowił po prostu wyjątek).
Zawsze dzielony na kawałki, sok cieknący po brodzie i po rękach, aż po łokcie. W takiej postaci nie przepadam za arbuzem do tej pory. Dlatego go miksuje i w postaci płynnej, schłodzonej bardzo lubię :).

Dlaczego warto jeść arbuza? Arbuz to prawie sama woda, ale to co nie jest wodą warte jest zachodu ! Często się zastanawiam czy jakiś produkt, zioło, owoc warzywo itd. jest warte zachodu.
Zdrowa, urozmaicona dieta i sezonowość są jedynym kluczem do naszego zdrowia.
Rzucając hasło likopen wielu bez zastanowienia pomyśli pomidory.
Ale nie tylko pomidory są jedynym źródłem karotenoidu likopenu, który to nadaje im czerwony kolor i jest łączony z wieloma pożytkami zdrowotnymi. Trzeba przyznać, że to głównie zjadamy pomidory (czy to surowe czy przetworzone). Ale na uwagę zasługuje i arbuz! Likopen z pomidorów lepiej wchłania się po ich  ugotowaniu lub przetworzeniu. To w przypadku arbuza jest inaczej - bo jego likopen przyswajamy w postaci surowej :).
  Składniki:
połowa średniego arbuza (ja tym razem miałam małego, więc wykorzystałam cały)
sok z połowy cytryny + plastry do podania
kostki lodu do podania (opcjonalnie)

Wykonanie:
Arbuza obieram ze skóry, pozbawiam pestek, kroję na kawałki. Wrzucam do miski i schładzam w zamrażalniku. Gdy się schłodzi, przekładam do blendera i miksuje. Podaję z plasterkami cytryny i kostkami lodu.

Moja rada: Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać likopen z arbuza, należy go przechowywać w temperaturze pokojowej, raczej nie w lodówce. Naukowcy dowiedli, że synteza karotenoidów trwa nadal po zebraniu owocu lub warzywa, a wzmaga ją przechowywanie w temperaturze 21°C, zaś zatrzymuje temperatura 5°C.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...