niedziela, 23 sierpnia 2015

ratatouille (ratatuja, ratatuj) czyli francuski gulasz warzywny

Włosi mają peperonatę, my mamy leczo, a Francuzi ratatouille.
W spolszczonej wersji ratatouille zwane jest nie rzadko ratatują lub ratatuj. 
Uwielbiam warzywa pod każdą postacią, mój łasuch natomiast niekoniecznie. Jednak po zjedzeniu tego gulaszu stwierdził, że najadł się warzywami, bez mięsa!!!!!!! Może to oznaczać tylko jedno, że ten gulasz jest naprawdę pożywny.
Ratatouille to nic innego jak jarska potrawa prowansalska. Potrawa ta opiera się na samych warzywach - czyli w jej skład wchodzą bakłażany, cukinie, pomidory, papryka, cebula.
Zachęcam do jego przygotowania właśnie teraz kiedy na straganach czy na grządkach mamy pyszne świeże warzywa.
Ja ratatouille uwielbiam, kiedy warzywa w niej są chrupkie, a nie rozgotowane. Moim zdaniem wtedy jest najpyszniejsza.
 
Gorące ratatuj można podawać jako samodzielne danie (i naprawdę można się nim najeść). Można je podać z ryżem, ze świeżym pieczywem. Świetnie smakuje też np. z rybą.
Nie ma jednego oryginalnego przepisu na ratatouille. Każdy ma swoje upodobania smakowe i każdy może sobie skomponować sam proporcje między poszczególnymi składnikami i doprawić wedle swojego gustu!
Poniżej przepis na ratatouille tak jak ja je robię. Cukinię lubię pokroić na centymetrowe plasterki i lubię kiedy w gulaszu jest chrupka. Paprykę kroję w paseczki i też lubię, aby była chrupka.
 Bakłażana natomiast lubię pokroić w kostkę i go rozgotować.
Moje ratatouille lubię obficie przyprawić ziołami!
A Ty jeśli nie gotowałeś/aś ratatouille, próbuj skomponować je po swojemu, wedle swojego gustu. W kuchni najczęściej nie o to chodzi, żeby ściśle trzymać się przepisu, ale o to żeby gotować z tego co masz pod ręką i aby Tobie i stołownikom smakowało.

Składniki:

około 1 kg bakłażanów
około 1 kg cukinii
około 1 kg pomidorów

3 średnie papryki czerwone
2 średnie cebule
2 ząbki czosnku
2 łyżeczki ziół prowansalskich
sól himalajska
świeżo mielony czarny pieprz
kilka łyżek oliwy (ja akurat nie miałam, więc warzywa smażyłam sobie na klarowanym maśle)

Wykonanie:

Cukinię, bakłażana i paprykę dokładnie płuczę. Pomidory prawie zawsze sparzam i ściągam z nich skórkę (tym razem nie musiałam tego robić bo były bardzo dojrzałe i skórę bez problemu ściągnęłam nożykiem). Cukinię kroję w plasterki o grubości centymetra.
Z papryki wykrawam gniazda nasienne i kroję na grubsze paseczki.
Bakłażana (ze skórą) kroję w kostkę o boku około 2 cm. 
Cebulę kroję w drobniejszą kostkę.
Na patelni rozgrzewam tłuszcz - oliwę (u mnie tym razem masło).
Smażę na oleju cukinię około 5 minut, żeby zmiękła, ale była jędrna. Po podduszeniu przekładam ją do rondla. Na patelnię wrzucam w następnej kolejności paprykę i też smażę około 5 minut i dorzucam ją do cukinii. 
Po podduszeniu papryki na patelni ląduje bakłażan (pod bakłażana podlałam trochę wody i dusiłam go, aby całkowicie zmiękł i nie był gorzki) oraz do czasu aż woda podlana pod niego odparowała.
Miękkiego bakłażana dodaję do reszty warzyw.
Na patelnię daję odrobinę masła/ oliwy i wrzucam posiekaną drobno cebulę oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Smażę do czasu, aż cebula się zeszkli i zmięknie.
Do zeszklonej cebuli dodaję posiekane pomidory i duszę je z około 10 minut. Po tym czasie do pomidorów i cebuli  dodaję podsmażone uprzednio warzywa. Duszę na koniec całość około 5 minut. 
Doprawiam w efekcie końcowym moje ratatouille do smaku solą, świeżo mielonym czarnym pieprzem i ziołami prowansalskimi.
Podaję od razu gorące!
 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...