sobota, 22 sierpnia 2015

prosty chleb drożdżowy z cebulką

Nie mam wprawy w pieczeniu chleba! Najczęściej piekę w domu chleby drożdżowe. Ale czytam, czytam i będę się szykować do chlebów na zakwasie, z różnych mąk. Jak będą efekty pokażę, jak nie będę próbować dalej.
Mój dzisiejszy chleb jest drożdżowy z dodatkiem duszonej cebulki. (w konsystencji jest leciutko wilgotny od niej). Mnie ten chleb przypomina ciasto drożdżowe. Trochę się kruszy przy krojeniu (ale kto by sobie tym głowę zawracał!).
Mnie zawsze on smakuje po dniu, gdy odświeżam go sobie wrzucając kromki do tostera czy robię sobie z niego grzanki.
Tym razem ten chleb upiekłam w dużej keksówce, ale lepiej z upiec dwa mniejsze chlebki (w dwóch oddzielnych keksówkach). Ten chleb jeśli jest mniejszy mnie kroi się lepiej.
Składniki:
1 kg mąki pszennej
czubata łyżeczka miodu bądź cukru
2 łyżeczki soli
40 g drożdży
600 ml letniej wody
odrobina oliwy/ oleju bądź masła do wysmarowania formy
5 cebul posiekanych i podsmażonych na oleju, oliwie bądź maśle
odrobina maku do posypania wierzchu (opcjonalnie)

Wykonanie:
Mieszam przesianą mąkę, miód, sól i pokruszone drożdże w dużej misce. Dodaję ciepłą wodę. Zagniatam ciasto na stolnicy - na gładką, zwartą, o jednolitej konsystencji masę. Formuję kulę i wrzucam ją do miski posypanej mąką. Przykrywam moje ciasto lnianą ściereczką i odstawiam na godzinę do wyrośnięcia.
Gdy ciasto mi rośnie, obieram cebule i szklę je na odrobinie oliwy. Odstawiam do wystudzenia.
Po godzinie wyrośnięte ciasto ponownie wyrabiam i dodaje podsmażoną cebulkę (ostudzoną).
Wyrobione ciasto przekładam do natłuszczonej foremki. Ciasto w foremce odstawiam do ponownego wyrośnięcia na około pół godziny w ciepłe miejsce.
Piekę około 40 - 45 minut w 200 stopniach do czasu, aż skórka na chlebie zbrązowieje.
Upieczony chleb przekładam na kratkę kuchenną, żeby ostygł.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...