sobota, 8 sierpnia 2015

herbatka przeciwdepresyjna z dziurawca (naturalny prozac)

W dzisiejszych czasach coraz trudniej jest zachować spokój ducha i nie przejmować się wszystkim wokół.
Mnie zaczyna przerażać m.in kontrolowanie ludzi (przez internet, przez telefony komórkowe, wszędzie kamery). Wszystko pod płaszczykiem naszego bezpieczeństwa. Guzik prawda !
Pamiętam bardzo długo nie miałam telefonu komórkowego (który  można było kupić w przystępnej cenie według mnie na początku moich studiów, ja kończąc studia dopiero go nabyłam, oczywiście stary model, byle tylko działał). Większość wokół mnie miała telefon komórkowy, ja bardzo długo broniłam się przeciwko temu ustrojstwu). :).
Wiele osób dziwi, że można żyć bez telefonu, ja napiszę można.
Na ulicach ludzie nadają przez telefon, zamiast się spotkać i porozmawiać face to face.
Na dodatek promieniowanie z telefonów komórkowych i WIFI jest dla ludzi szkodliwe(z czego większość nie zdaje sobie sprawy!). My korzystamy minimalnie z internetu i komórek.
Posty wymyślam inspirując się otaczającym mnie światem, czytając prasę, książki czy gotując (z tego co mam pod ręką, inspirując się starymi książkami kucharskimi i moimi notatkami sporządzanymi na przełomie 10 lat).
Jestem świadoma otaczających nas zagrożeń - depopulacja, plany zagrożenia nas ebolą czy wybuch kolejnej wojny. Dla niektórych to wszystko abstrakcja.
Ale abstrakcja pewnego dnia może stać się rzeczywistością !
Staram się nie myśleć o tym wszystkim i żyć tu i teraz i odganiam złe myśli.
Przerażają mnie choroby spowodowane rozwojem współczesnego świata - rak, alergie, Alzhaimer, depresje, AIDS (mogłabym tu wymieniać).
Nie ucieknę od wielu rzeczy ale mogę czerpać z natury i Tobie polecam to samo :).
Na początku wtrąciłam trochę moich dygresji na temat otaczającego mnie świata jako wstęp przed herbatką z dziurawca. Problemy współczesnego świata + depresje, stany lękowe, nerwice itd. idą z sobą w parze ! Możemy się wspomagać, naturalnymi sposobami np. właśnie herbatką z dziurawca, który przeciwdziała depresji, niweluje stany lękowe i niepokoju, podnosi nastrój.  Ja jestem przeciwnikiem syntetycznych leków! (syntetyczne leki przeciwdepresyjne otumaniają, upośledzają koncentrację itd.).
Dziurawiec przez naukowców został okrzyknięty naturalnym prozakiem. Na pewno napiszę o sposobach przetwarzania dziurawca (jak będę miała większy do niego dostęp do świeżego surowca).

Wyczytałam, że  uważa się, że jedynie ekstrakty z dziurawca, wyciągi alkoholowe zawierające hiperycynę działają przeciwdepresyjnie. Od obecności hiperycyny w danym preparacie uzależniano antydepresyjne działanie dziurawca. Twierdzono, że skutecznie działają jedynie wyciągi z dziurawca (tabletki, kapsułki, nalewki),a sam napar nie!
 Wyciągi wodne, czyli po prostu napary, nie zawierają hiperycyny (która nie rozpuszcza się w wodzie).  Istnieje jednak wiele wyników badań, które podważają tę tezę (czyli, że sama hiperycyna ma dużo słabsze działanie antydepresyjne niż wyciąg z całej rośliny).
 Niektórzy twierdzą, że sam napar z dziurawca w zupełności wystarczy, aby podnieść nastrój, poprawić samopoczucie i poczuć się lepiej.
Ja jestem zwolennikiem wspomagania się naparami ziołowymi (z umiarem, ostrożnością, robiąc przerwę w ich popijaniu).
Pisałam już o dziurawcu (właściwościach, składzie zastosowaniu).



Dziurawiec można zbierać od czerwca (kwitnie na 24 czerwca na świętego Jana) do połowy lipca, następnie w końcu sierpnia, gdy przycięte rośliny odżyją i zakwitną powtórnie. Do celów leczniczych zbiera się kwitnące, niezdrewniałe, młode pędy z pączkami.
Rośliny ścina się w połowie wysokości, oczyszcza i suszy rozłożone cienką warstwą. W miejscach cienistych i przewiewnych.


Składniki:
łyżeczka suszonego dziurawca
dodatkowo łyżeczka miodu lub cukru

Wykonanie:
Łyżeczkę ziela wsypać do filiżanki, zalać wrzątkiem, przykryć spodeczkiem. Zaparzać 10 -15 minut. Przecedzić, posłodzić. Pić.
Ja nie słodzę często naparów ziołowych, nawet tych gorzkich (ja uwielbiam zapach i smak ziół):). Można pić nawet 3 filiżanki dziennie takiego naparu.

Uwaga. Środki ostrożności!
*Nie zaleca się stosowania dziurawca w okresie ciąży i laktacji,
* jeśli przyjmuje się inne leki, przed zastosowaniem, należy skontaktować się ze specjalistą,
* podczas stosowania dziurawca powinno się unikać długotrwałego przebywania na słońcu, gdyż zwiększa on wrażliwość skóry na działanie promieni słonecznych,
* nie należy go również stosować w uszkodzeniach wątroby i nerek,
* kobiety stosujące hormonalne środki antykoncepcyjne – dziurawiec może osłabić ich działanie.



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...