poniedziałek, 3 sierpnia 2015

domowy ekstrakt waniliowy, jak zrobić ?

Powstały już posty o:
wanilii (jak wygląda, jak się ją produkuje, skąd pochodzi),
* historii wanilii i pięknej legendzie o powstaniu wanilii (czyli trochę ciekawostek),
oraz
* jak zrobić domowy cukier waniliowy (czyli jak zaromatyzować cukier prawdziwą wanilią) i krótko o tym co to jest WANILINA!

Dziś będzie o tym jak zrobić w domu ekstrakt waniliowy.
 Wystarczy tylko chwila, żeby go nastawić ! (potrzebne ci będą tylko wódka i laski wanilii)
Ale jeśli go już nastawisz, odstoi swoje to będziesz mieć swój domowy, o nie powtarzalnym zapachu ekstrakt waniliowy na bazie prawdziwej wanilii. 
Nie lubię olejków do ciast z sklepu (od dziecka nie przepadałam za nimi, za ciastami z ich dodatkiem). Szczególnie ohydny w zapachu i smaku był i jest dla mnie olejek waniliowy.
Wspomnę tu jeszcze o choince (odświeżaczu do samochodu o zapachu wanilii) - ja po chwili siedzenia w takim samochodzie dostaje zawrotów głowy i zbiera mi się na wymioty. :)
Odkąd powąchałam prawdziwą wanilię, zrobiłam z dodatkiem jej ziarenek domowe lody, zaromatyzowałam nią cukier i nastawiłam ekstrakt waniliowy - zmieniłam o niej zdanie.
Teraz już wiem jest różnica między tą syntetyczną, a prawdziwą. Uwielbiam prawdziwą wanilię!
Nie wiem do czego to przyrównać - jak między plastikiem, a drewnem (to będzie chyba trafne porównanie, plastik coś sztucznego i drewno coś naturalnego).

Składniki:
2 laski wanilii
200 ml wódki
 
Wykonanie:
Laski wanilii przecinam wzdłuż, wrzuciłam do małej buteleczki, zalewam wódką i odstawiam. Ekstrakt nabiera aromatu już po tygodniu, mocnego aromatu nabiera po dwóch tygodniach. Najpierw ekstrakt nabiera jasno- brązowego koloru, z czasem ciemno brązowego, aż po czarny.
Ja używam go już po tygodniu (ale im dłużej stoi i nabiera ciemniejszej barwy tym jest lepszy).
Jeśli zużyje trochę ekstraktu, dolewam do buteleczki wódki.
Do buteleczki dorzucam też często zużyte laski wanilii. Można dodawać całe (ale często jeśli nam zostają zużyte strąki, gdzie już wyskrobaliśmy z nich ziarenka w innych celach - nie wyrzucajmy ich tylko dorzućmy je do naszego ekstraktu).
Mój ekstrakt tym razem schowam, żeby dłużej odstał i laski wanilii lepiej się zekstrahowały do alkoholu. Do świątecznych wypieków będzie jak znalazł :).

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...