wtorek, 18 sierpnia 2015

chmiel zwyczajny cz.1 - roślina przywracająca równowagę ducha (skład, właściwości, zastosowanie, ciekawostki)

Lata temu jeszcze na studiach (no może nie lata ale trochę czasu minęło od moich studiów), w wolne dni wakacyjne, kiedy to nie miałam innych obowiązków  potrafiłam przesiedzieć na łące czy w lesie z atlasem zielarskim. To był dla mnie czas odpoczynku, izolacja od świata. Ten zapach lasu, ziół, lata....słońce, śpiew ptaków... ja uwielbiałam tak spędzać czas... i nie przeszkadzało mi, że jestem daleko od cywilizacji, że mieszkam na wsi! 
Ale do rzeczy dziś będę pisać o chmielu, był on kolejną rośliną z którą się poznałam przy pomocy atlasu z ziołami. Ja wtedy spotkałam dziko rosnący. Wtedy nazbierałam sobie szyszek, suszyłam na strychu w domu moich rodziców. Zimą parzyłam sobie z tych szyszek herbatkę.
Gdy poznałam mojego Pana, po przeprowadzce do jego rodzinnego miasta, do naszego wspólnego mieszkania w kamiennicy - dopatrzyłam się chmielu na naszym płocie przed domem:).

Przy okazji tego wpisu nie mogłam się powstrzymać, żeby nie wtrącić fragmentu poezji jednej z moich ukochanych poetek czyli Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej dotyczą właśnie chmielu. 
Fragment pochodzi z "Erotyków" :

Z wielu powodów i smutków wielu
Chciałabym dzisiaj
mieć poduszkę z chmielu(...)
Gdzieś to czytałam, albo mi się śniło:
"Chmiel na bezsenność, a sen na bezmiłość".

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus)
Jak wygląda chmiel?
Chmiel jest długowieczną rośliną pnącą, zwisającą dookoła drzew i krzewów. Jego pędy mają czasem po kilkanaście metrów długości. Giętkie łodygi chmielu owijają się wokół wszelkich podpór
Kwitnie od lipca do września. Owocostanem są jasnozielone szyszki, które żółkną i brunatnieją w miarę dojrzewania. Na łuskach szyszek widoczne są żółtoczerwone gruczoły.
Jest byliną dwupienną z rodziny morwowatych.

Gdzie rośnie chmiel, gdzie go można spotkać?
Występuje w stanie dzikim przy płotach, w zaroślach i wilgotnych lasach liściastych, nad brzegami rzek. Rośnie w Europie, na Syberii, w Ameryce Południowej. Uprawiany jest we wszystkich prawie krajach o klimacie umiarkowanym i ciepłym.

Co zawiera chmiel (skład):
Substancjami aktywnymi chmielu są: gorzkie floroglucynole, olejek eteryczny, kwasy fenolowe, taniny i flawonoidy.
"Szyszki" chmielu zawierają od 8-22% żywic głównie humulonu i lupulonu - oba związki działają silnie bakteriobójczo, nawet na prątki gruźlicy oraz przeciw nowotworowo.

Na co działa chmiel zwyczajny i o jego właściwościach oraz zastosowaniu ? (ogólne wiadomości)
* zalecany głównie jako środek uspokajający w stanach wyczerpania nerwowego, w nadmiernej pobudliwości nerwowej, w bezsenności, ogólnym osłabieniu, w nadmiernej pobudliwości płciowej,przy zaburzeniach trawienia (ważne jest działanie bakteriostatyczne i bakteriobójcze lipuliny),

* chmiel zwalcza bóle głowy wywołane napięciami mięśni ciała oraz zaburzenia trawienia pochodzenia nerwowego (t.j kurcze jelit, niestrawności), 
Co ciekawe w wielu przypadkach lipulina jest skuteczniejsza od waleriany. Jej działanie określane jest często jako hipnotyczne. Po podaniu doustnym lipulina wzmaga wydzielanie soku żołądkowego,

* stosowany zewnętrznie, chmiel wspomaga leczenie ran, a także wykazuje właściwości antyseptyczne (odpowiednie do walki z trądzikiem oraz wypryskami i zapaleniem skóry),

* chmiel używa się w postaci okładów, kąpieli i maści w przypadku chorób skórnych, wrzodów, liszajów (grzybic), ropieni i zapalenia korzonków,

* w lecznictwie ludowym napar i odwar z chmielu stosuje się przy nieżycie żółądka, zapaleniu nerek, chorobach śledziony, nerwobólach, żółtaczce, zapaleniu pęcherza żółciowego, polucjach, zaburzeniach przemiany materii i braku apetytu,

* odwar z " szyszek" jest środkiem przeciwko łupieżowi i łysieniu,

* jak mawiano kiedyś "powoduje melancholię", dlatego należy unikać jedzenia chmielu w stanach depresji,
Ciekawostki dotyczące chmielu!:
* chmiel jest rośliną znaną w browarnictwie od prawie sześciu tysięcy lat (to właśnie chmiel nadaje piwu przejrzystość, gorzkawy smak i pienistość),

* walory chmielu doceniono w IX wieku i wówczas zaczęto go powszechnie uprawiać,

* środkiem na bezsenność było kiedyś spanie na poduszce wypełnionej suszonymi szyszkami chmielu. Aby dobrze spać  z taką poduszką pod głową należało co kilka miesięcy wymienić szyszki, ponieważ stare suszone szyszki mogą działać pobudzająco,

* we wczesnym średniowieczu chmiel zalecano duchowieństwu w celu obniżenia libido,

* jadalne są młode pędy, liście i szyszki chmielu (ale o tym nie w dzisiejszym poście),

*świeże pędy chmielu stanowią paszę dla zwierząt,

* suche pędy chmielu stanowią surowiec z którego otrzymuje się grube włókno (zawartość 18%),

* lipulina daje trwałe farby zieloną, czerwoną i brązową do farbowania wełny i jedwabiu; stosowana jest w produkcji lakierów,

* olejek eteryczny z chmielu znajduje zastosowanie w perfumerii, produkcji likierów i piwa.

Na pewno napiszę jeszcze o surowcu zielarskim czyli szyszkach chmielowych, jak zbierać,jak suszyć, jak parzyć herbatkę itd,

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...