piątek, 17 lipca 2015

torcik bezowy z bitą śmietaną i letnimi owocami

Beza to wypiek nieskomplikowany, ja jeszcze nie doszłam w jego temacie do perfekcji bo mi zawsze popęka. Tym razem beza  popękała mi przy zdejmowaniu jej ze spodu tortownicy (spód wysmarowałam lekko masłem). Po prostu przykleiła się. Staram się nie używać papieru do pieczenia w swojej kuchni bo to produkt chlorowany !
W przepisie poniżej napisałam o użyciu papieru do pieczenia (bo tak jest łatwiej wyjąć bezę z blachy i papier bez problemu odkleimy.
Torcik powstał na urodziny "teściowej". Mój Pan nigdy nie pamięta dat imienin, urodzin bliskich mu osób. Tym razem też zdziwił się widząc torcik bladym rankiem! Z wypieku byłam zadowolona, choć perfekcyjny jeszcze on nie był :).

 Składniki:
białka z 4 jajek ekologicznych
250 g drobnego cukru

dodatkowo:
200 ml śmietanki 30 %
owoce do udekorowania wierzchu - u mnie letnie i sezonowe czyli truskawki, maliny, jagody i czerwona porzeczka

Wykonanie:
   Rozgrzewam piekarnik do 180 stopni Celcjusza.
Spód od tortownicy wyłożyłam papierem  do pieczenia.
  Białka wrzucam do miski dodaję szczyptę soli i ubijam mikserem na największych obrotach. Ubijam białka do czasu aż będą sztywne - najlepiej to sprawdzić odwracając miskę z nimi do góry dnem :)
Ubitą na sztywno pianę , nakładam ją na blachę wyłożoną papierem do pieczenia (uzupełniam nią narysowane spód od tortownicy, ma być okrąg - na koniec spłaszczam wierzch bezy i wygładzam boki).
Wstawiam blachę do piekarnika - od razu jak ją wstawię zmniejszam temperaturę na 150 stopni Celcjusza.
Piekę bezę przez około godzinę i 45 minut.
Po tym czasie wyłączam piekarnik i zostawiam ją w środku do zupełnego ostudzenia (jeśli mamy piekarnik elektryczny uchylamy drzwiczki).
Ubijam śmietankę kremówkę (schłodzoną), aż będzie sztywna (ale nie tak, żeby powstało masło).
Wyjmuje bezę z piekarnika, przekładam ją na dużą deskę kuchenną i zdejmuję z niej papier do pieczenia. Przekładam ją na talerz i nakładam na jej wierzch ubitą śmietankę kremówkę.
Wierzch dekoruję świeżymi owocami - tym razem letnimi, sezonowymi - maliny, truskawki, czerwona porzeczka i jagody.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...