poniedziałek, 20 lipca 2015

suszony owoc czarnej porzeczki

Dalszy ciąg suszenia owoców na herbatki owocowe. Tym razem padło na owoc czarnej porzeczki. Suszyłam już w tym roku truskawki i rabarbar. Leżą mi w kuchni dojrzałe mirabelki do suszenia :) Moje herbatki w zimie będą pyszne bez aromatów, z ekologicznych owoców.

Jak się zabrałam za suszenie porzeczki?
Do suszenia wybierałam porzeczkę -nie obitą, bez plam, nie pleśniejącą). Tylko zdrowe owoce.
Porzeczkę umyłam, dokładnie osuszam. Ułożyłam na sitach w suszarce elektrycznej i suszyłam  lub na blaszkach w piekarni ku. Można suszyć w piekarniku w temperaturze 60 -70 stopni.
jeśli dysponujemy starym typem piekarnika, to należy go pozostawić lekko uchylone drzwiczki, aby wilgotne powietrze mogło znaleźć ujście. W przypadku piekarnika z termoobiegim, nie ma takiej konieczności, ponieważ wilgotne powietrze i tak jest odprowadzane na zewnątrz. 
W suszarce mnie zajęło suszenie porzeczki około 4 godziny (w mojej nie ma regulacji temperatury). Są dwa poziomy nawiewu - mniejszy i większy. Ja prawie zawsze ustawiam na większy.
 
Jednak temperatura i czas trwania suszenia zależą od indywidualnych właściwości produktów. Należy od czasu do czasu sprawdzać stopień wysuszenia produktów. I zmienić położenie sit (jeśli suszymy w suszarce elektrycznej) - żeby owoce równomiernie się suszyły.
 
Kiedy wiadomo, że porzeczka się już wysuszyła?
* nie puszcza soku, gdy się ją naciska i jest twarda !(można powiedzieć na wiór), ale da się ją pogryźć :).
 
Przechowywanie suszonej porzeczki:
Przechowujemy w szczelnie zamkniętym pojemniku - aby zapobiec dostaniu się do niej wilgoci. Nadają się do tego szklane słoiki z wieczkiem opatrzonym gumową uszczelką i zamykane zatrzaskowo lub puszka metalowa. Słoje należy chronić przed działaniem promieni słonecznych. W pierwszych tygodniach przechowywania należy je regularnie sprawdzać. Jeśli zauważymy osadzającą się na porzeczce pleśń - należy ją dosuszyć, żeby zapobiec gniciu lub  całkowitemu spleśnieniu.

 Po co suszę owoce ?Suszę bo - sklepowe są pakowane w foliowe opakowania i są siarkowane (susząc w domu mam pewność, że owoce nie mają żadnych dodatków).  Zresztą mając swój surowiec i jest możliwość wysuszenia - to po co nabywać w sklepie.

D

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...