czwartek, 2 lipca 2015

domowy sok truskawkowy (bez cukru) z sokownika

Sezon na truskawki dobiega końca, ale ja zdążyłam  zrobić soki, dżemy, zamrozić, ususzyć i nastawić nalewkę.
 Wiem co do soków - łatwiej jest nabywać zimą soczki (typu "kubusie" z dodatkiem sporej ilości cukru i syropu glukozowo - fruktozowego lub soki robione z zagęszczonych soków).
Zdarzyło mi się też sięgnąć po bezsmakowe truskawki w marcu - bo kusiły. Nie ma nić gorszego niż takie gumowate truskawki - bez smaku, wodniste.
Wiem, że mrożenie i działanie pary - niszczy witaminy i wartość odżywczą (ale nie w jakimś wielkim stopniu). Po to przecież mamy świeże owoce cały sezon, żeby z nich korzystać. W sezonie dostarczamy organizmowi wszystkiego co świeże i robimy zapasy, a zimą z nich korzystamy.
Robiąc w domu sok, albo posłodzę minimalnie albo wcale.
Nie mam tam barwników, syropu glukozo- fruktozowgo i polepszaczy smaku !

sokownik krok po kroku:
*
 do najniższego garnka wlewa się wodę, w zależności od sokownika od 1/2 do 3/4 wysokości
*

środkowa część ma "komin" i miejsce do podłączenia rurki ściekowej, z której wypływa gotowy sok
*
 najwyższa część do garnek z dziurkami, do którego wkłada się owoce - (można do sokownika wrzucić praktycznie wszystkie owoce)
*
zazwyczaj na instrukcji obsługi jest  podane ile cukru do jakich owoców należy dosypać - ja bardzo rzadko sypię cukier - zazwyczaj jest to do smaku gdy owoce są bardzo kwaśne
*
ja dodatkowo przed włożeniem owoców do sokownika - rozgniatam je, żeby owoce szybciej puszczały sok
*
na sam koniec przykrywamy przykrywką i całą  konstrukcję stawiamy na gaz.

Powstały sok zlewam rurką do słoików. Gotowe.

Moje uwagi:
Na opakowaniu sokownika czas otrzymywania soku z truskawek to 45 minut. Tym razem nie zapasteryzowałam soku, pokrywki się same zassały. Do słoika wlewałam wrzący sok i od razu zakręcałam. Słoik stawiałam do góry dnem.
 Miałam szczelne pokrywki. Pokrywka po wystygnięciu soki jest wklęska.
Jeśli któryś słoik się nie zassie, pasteryzuję go 15 minut.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...