środa, 22 kwietnia 2015

domowy ocet jabłkowy - właściwości, jak zrobić ? i o jego wielofunkcyjności

Dostałam od "teściowej" jabłka, które nabyła na jakimś targu. Wyglądały na takie nie pryskane (miały plamki, trochę grzybka). Skończył mi się ocet jabłkowy, a tymczasem dostałam mały zapas jabłek.  Bardzo lubię jabłka, ale niekoniecznie każdą odmianę na surowo. Stwierdziłam, że z tych nastawię ocet - bo skończył mi się ten nastawiony latem.

Często nie mam zaufania do wielu produktów nabytych w sklepie czy markecie (ja coraz rzadziej robię tam zakupy). Wiele rzeczy robię w domu, nie uważam tego za stratę czasu - bo jeśli mam wybór moje zdrowie czy strata czasu ? Wybiorę stratę czasu bo tracąc w taki sposób czas zyskuję zdrowie, które mogę pożytkować na wiele fajnych i pożytecznych rzeczy.
Jedną z bardzo wielu rzeczy, które robię w domu jest m.in ocet jabłkowy. Na jakiś blogu widziałam  ostatnio wywody na temat składu produktów, było tam także o wyższości octu jabłkowego nad octem spirytusowym. Tylko ów ocet jabłkowy był sklepowy, nie wiadomo jak zrobiony!

Najlepiej samemu zrobić ocet jabłkowy w domu !
Z czego zrobić sobie domowy ocet jabłkowy ?
Dobry ocet jabłkowy - robi się z niepryskanych jabłek, naturalnego miodu bądź nieoczyszczonego cukru i przefiltrowanej wody.
Najpierw należy poszukać na targu, niepryskanych jabłek (takich z plamkami, grzybkiem). Takie jabłka zazwyczaj są bardzo tanie !
 Fajnie jeśli mamy jakieś jabłonki w obejściu domu czy na działce, których się nie pryska. Jabłka z takich drzew to idealny produkt na swój ocet jabłkowy.
 Nie nadają się na ocet jabłka, nawoskowane. One są wyprodukowane, całkowicie chemicznie. Ocet nastawiony z takich jabłek - będzie prawdopodobnie pleśniał.
Ja robiłam ocet z różnych odmian jabłek (nigdy nie były to jabłka pryskane). Nigdy też ocet  mi się nie popsuł, ani nie spleśniał.

W jakim celu robimy sobie ocet jabłkowy, jakie ma właściwości i na co działa?
O właściwościach octu jabłkowego można by pisać wiele. Jest to coś co powstaje z naszych lokalnych składników - jabłek i naturalnego miodu. Jest to coś naszego, a nie coś co jedzie z drugiego końca świata. Dany produkt z końca świata może nam pomagać, ale i niekoniecznie to robić.
Ocet jabłkowy wzmacnia nerki. Wiadomo przecież nie od dzisiaj, że nerki to fundament człowieka, a silne nerki to silny organizm. Czy ktoś z nas nie słyszał od swoich babć, żeby przykrywać nerki i ich nie wychładzać. A jeśli będziemy sobie wzmacniać nerki - nie będziemy się też przeziębiać.  Gdy wzmocnimy nerki, ciepła krew  będzie płynąć po organizmie i nie będziemy chorować.
Możemy sobie pić taki ocet zapobiegawczo przeciwko grypie i przeziębieniu 2-3 łyżki dziennie (rozcieńczając w szklance wody).
Ocet jabłkowy zaleca się osobom z problemami krążenia, z żylakami.
Od czasu do czasu można sobie zrobić kurację oczyszczającą octem jabłkowym (pozbędziemy się wtedy z organizmu złogów - nie mam tu na myśli tylko złogów reumatycznych).
Ocet jabłkowy ma witaminy, mikroelementy, spore ilości potasu (który wzmacnia serce, naczynia krwionośne i jest dobry na krążenie).


 Jak zrobić ocet jabłkowy ?
Na ocet potrzebne nam będą:
jabłka (powyżej w poście pisałam jakie jabłka na ocet)
1 łyżka naturalnego miodu na każdą szklankę wody
dobra woda (nie kranówka, nie woda z butelki plastikowej) - pisałam już o o wodzie jaką pijemy !!!

Mogą być obierki z jabłek. Same jabłka możemy sobie przesmażyć na przetwory lub upiec ciasto. Ja tym razem dałam całe jabłka.
Wrzuciłam jabłka do słoja. Zalałam chłodną, przegotowaną wodą, na każdą szklankę wody, dałam łyżkę wody (zawsze daję łyżkę miodu na szklankę wody).
Zawsze też zostawiam taki słój od 3 do 6 tygodni. Nawet może stać i 2 miesiące. Dłużej stojący ocet nie fermentuje.
 * Jeszcze lepszy ocet będziemy mieć  - jeśli będziemy go robić latem i wystawiać go na słońce. Taki ocet będzie przenikać energia słoneczna (będzie się nam taki ocet gotował na słońcu).
Po zlaniu octu trzymamy go w chłodnym miejscu (lodówka, piwnica) - bo nam się popsuje.
* jeśli ocet jest mętny (nic to nie przeszkadza), po zlaniu, odstaniu, osad opadnie i ocet stanie się klarowny.
Słój przykrywam gazą (po to gazą, żeby zawartość słoja miała dostęp do powierza) i obwiązuje go gumką. Latem jest to jak najbardziej wskazane (owady, muszki owocówki).
  
W sieci zapewne napisane jest wiele o occie jabłkowym. Widziałam jak wielu zachwala gotowe octy jabłkowe (tej firmy jest dobry, a tej nie!). Takie octy nie będą mieć w życiu takich właściwości jak te zrobione w domu. Dla wielu firm czas to pieniądz, im szybciej się coś wyprodukuje tym lepiej !
Zrobienie octu jabłkowego w domu - to żaden problem.
Dobre niepryskane jabłka + dobry naturalny miód + czas fermentacji = dobry domowy ocet jabłkowy.

Z tego co pisałam wyżej wiadomo już, że ocet jabłkowy jest  wielofunkcyjny.
Wspomniałam ogólnie na co korzystnie on działa. Na bazie octu jabłkowego możemy robić przetwory, dodawać do potraw, stosować zewnętrznie lub jako baza domowych kosmetyków.

My ocet pijemy, profilaktycznie, wykorzystuję go do wszystkiego w kuchni (zastępując sobie nim ocet spirytusowy). Robię przetwory, dodaję do domowych kosmetyków.
Do czyszczenia, sprzątania, wykorzystuję spirytusowy - szkoda by mi było jabłkowego, który robię na dobrym naturalnym miodzie, który nie jest najtańszy!

Jeden z moich rozpraszaczy :).

1 komentarz :

  1. Ocet jabłkowy ma mnóstwo zastosowań do jakich go wykorzystuję. W kuchni to wiadomo ale także na cerę, do czyszczenia od kamienia czy nawet picie czasami odrobiny na ból brzucha. Także podobno likwiduje brodawki i inne wypryski a nawet działa przeciwłupieżowo. Jeśli ktoś go nie używał wcześniej to polecam wypróbować. Sama robię na takiej zasadzie jeśli ktoś by chciał poznać mój sposób - bardzo podobny http://www.open-youweb.com/jak-zrobic-ocet-jablkowy/ dziękuję za wpis i zachęcam to wypróbowania jego zastosowań.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...