wtorek, 10 marca 2015

udka z królika pieczone z ziemniakami podane z zsiadłym wiejskim mlekiem

U mnie na obiad, a raczej już na kolację - udka z królika upieczone z ziemniakami. Mój Pan przywiózł ze wsi królika i 10 litrów wiejskiego mleka. Z części zrobię ser, a reszta zostanie do picia i na koktajle mleczne. Unikamy mleka w plastiku, Nie jest to łatwe, ale można i mieszkamy w mieście !!! Ale dla chcącego nic trudnego. Wiem, że łatwiej jest pobiec na market, kupić co jest nam potrzebne, wypakować w domu i nie ma problemu. Wnerwia mnie wszechogarniający mnie konsumpcjonizm - coraz więcej jemy, byle jak jemy !!! a później nas dziwi, że jesteśmy mniej zdrowi(często też otyli). Na dodatek zewsząd ogłupiani reklamami.
Czyam "Medicusa"Noaha Gordona - książka opowiada o średniowiecznym balwierzu, który chciał zostać lekarzem. Nachodzą mnie refleksje, nie mam tu na myśli epoki średniowiecza - kiedyś człowiek musiał się natrudzić, żeby zdobyć czy przygotować pożywienie - kobiety musiały dbać o liczne rodziny. Kobiety umiały piec chleb, umiały zapełnić spiżarnię od wiosny do jesieni, żeby przetrwać zimę. A dzisiejsza epoka - markety otwarte od rana do nocy - ludzie wrzucający do wózków sklepowych rzeczy, które wydają im się, że są zdrowe, a takie nie są. Z jednej strony wygoda, a z drugiej podupadanie na zdrowiu !!!
Składniki:
dwa udka królika (u mnie z wiejskiej zagrody)
kilka ziemniaków
pół łyżeczki soli himalajskiej
płaska łyżeczka ostrej papryki
łyżka majeranku
2 łyżki smalcu ze świni z domowej hodowli (hodowanej na naturalnym pokarmie)

Wykonanie:
Ziemniaki obieram, płuczę - jeśli mam małe zostawiam w całości, jeśli duże to kroje na ćwiartki. Udka z królika, płuczę, osuszam. Ziemniaki wraz z udkami króliczymi, wrzucam do brytfanny, w której będą pieczone. Doprawiam wszystko solą, ostrą papryką i majerankiem. Mieszam zawartość brytfanny, żeby ziemniaki i udka obtoczyły się w przyprawach. Na wierzch kładę dwie łyżki smalcu.
Wstawiam do piekarnika nagrzanego do 200 stopni Celcjusza. Moje udka z ziemniakami piekły się godzinę z hakiem :) W międzyczasie polewałam ziemniaki i udka rozpuszczonym tłuszczem ze spodu brytfanny. Pieczone udka i pieczone ziemniaki - podałam z wiejskim zsiadłym mlekiem.

Inne przepisy na królika na blogu:

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...