wtorek, 9 września 2014

szaszłyki z łososia teriyaki

Teriyaki (jap. - 照り焼き) – japońska technika kulinarna, zaliczana do kategorii potraw yakimono, polegająca na pieczeniu bądź grillowaniu mięsa lub ryb w specjalnej marynacie zwanej tare. W samej Japonii najbardziej popularne są różne rodzaje ryb przyrządzonych w ten sposób, zaś na Zachodzie raczej mięsa.
Nazwa teriyaki pochodzi od czasownika teru (błyszczeć), gdyż marynata na potrawie błyszczy pod wpływem dużej ilości cukru w sosie. Główne składniki marynaty to sos sojowy, słodkie sake – mirin oraz cukier albo miód.

  Przepisów na tą marynatę jest wiele. Na pewno cechą wspólną wszystkich przepisów jest sos sojowy. Tradycyjnie wykorzystuje się do marynaty słodkie wino mirin lub sake  i cukier trzcinowy. Imbir, czosnek i inne dodatki - najczęściej można znaleźć w zachodnich wersjach przepisów.

Ja do swojej marynaty dodałam imbir, ostrą papryczkę, czosnek  i odrobinę soku z cytryny -  żeby nadać jej mojego charakteru.

 Składniki:
4 kawałki łososia (kawałki po około 200g)
pół szklanki gotowego sosu (marynaty) teriyaki
2 łyżki płynnego naturalnego miodu
sok z ćwiartki cytryny lub połówki limonki
1 ząbek czosnku (starłam na tarce o bardzo drobniutkich oczkach
łyżeczka imbiru startego na tarce o bardzo drobniutkich oczkach
do smaku ostra papryczka bardzo drobniutko posiekana (ja dałam łyżeczkę)

ponadto:
łyżka oleju sezamowego
sezam do posypania gotowego łososia

Wykonanie:
Ja tym razem kupiłam łososia w całości, oprawiałam i filetowała go - odkroiłam 4 kawałki - miały na pewno po około 200g. Opłukałam je dobrze, osuszyłam i powyciągałam pęsetą ości.
Do większej misce umieściłam sos teriyaki, czosnek, chilli, miód, sok z cytryny, imbir wymieszałam składniki. Następnie do gotowej marynaty włożyłam kawałki łososia. Łososia dokładnie wysmarowałam marynatą. Odstawiłam na noc do lodówki. Wystarczy odstawić łososia w marynacie na godzinę - niekoniecznie do lodówki.
* jeśli wyjmujemy rybę z lodówki to dobrze żeby przed smażeniem miała temperaturę pokojową.
Ja mojego łososia wyjęłam z marynaty, odsączyłam - połowę pokroiłam w kostkę nadziałam na patyczki do szaszłyków, a dwa kawałki zostawiłam w całości. 
 Tym razem grillowałam  łososia w piekarniku. Piekarnik ustawiony miałam na opcje grill na 20 minut.
Marynata która mi została przelałam ją do rondelka i zredukowałam (na malutkim palniku około 5 minut - ma zgęstnieć). Do gotowego sosu dodałam łyżkę oleju sezamowego.
Gotowego łososia polałam ciepłym sosem teriyaki i posypałam sezamem.
*Można sobie dodatkowo sezam wcześniej uprażyć na suchej patelni.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...