środa, 1 października 2014

domowy sok winogronowy z sokownika (bez cukru)

Dostałam reklamówkę winogron z działki - nie miałam co z nimi zrobić - oprócz tego, że je podjadałam, ale ile można zjeść kwaśnych winogron. W moim przypadku padło na zrobienie z nich soku.
  W czasie gdy zaczynałam tworzyć swoją kuchnię i dom nabyłam sokownik.
Odkurzam go co lato i tak do jesieni powstają w  nim soki. Sokownik to taki garnek do robienia soków z owoców. Bardzo przydatna rzecz. Można w nim zrobić sok praktycznie z wszystkich owoców bez cukru.  Powstały sok w sokowniku (do którego nie dodaję cukru) zlewam do słoików i pasteryzuję. Tylko słoiki muszą mieć nowe, dobre zakrętki, żeby przy pasteryzacji się zassały - i sok nie fermentował. Mnie się nie zdarzyło, żeby jakikolwiek sok mi się zepsuł.
Wiele osób ma na działkach czy w ogrodzie winogrona - najlepsze wyjście to zrobić sok lub nastawić wino. :)


sokownik krok po kroku:
*
 do najniższego garnka wlewa się wodę, w zależności od sokownika od 1/2 do 3/4 wysokości
*

środkowa część ma "komin" i miejsce do podłączenia rurki ściekowej, z której wypływa gotowy sok
*
 najwyższa część do garnek z dziurkami, do którego wkłada się owoce - (można do sokownika wrzucić praktycznie wszystkie owoce)
*
zazwyczaj na instrukcji obsługi jest  podane ile cukru do jakich owoców należy dosypać - ja bardzo rzadko sypię cukier - zazwyczaj jest to do smaku gdy owoce są bardzo kwaśne
*
ja dodatkowo przed włożeniem owoców do sokownika - rozgniatam je, żeby owoce szybciej puszczały sok
*
na sam koniec przykrywamy przykrywką i całą  konstrukcję stawiamy na gaz.

Powstały sok zlewam do słoików i pasteryzuję. Gotowe.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...