niedziela, 21 września 2014

domowe mleko kokosowe (ze świeżego orzecha kokosowego) i o tym co kryją gotowe mleczka ?

Czym różni  się śmietanka kokosowa od mleka kokosowego ?
Mleko kokosowe powinno zawierać od 10 -20 % tłuszczu (oleju kokosowego). Produkt zawierający więcej niż 20 % tłuszczu to już śmietanka.

Co kryją gotowe mleczka kokosowe ?
Kryją w sobie stabilizatory, zagęszczacze, konserwanty i wodę. Warto czytać  etykiety jeśli nabywamy mleczko w puszce czy kartonie. Chodzi o to, żeby w mleku było jak najwięcej ekstraktu z kokosa (najlepsze jakie ja widziałam miało 85% ).
Dlaczego robię mleko kokosowe w domu ?
* bo gotowe zawierają konserwanty i stabilizatory
* jeśli takie jest mi potrzebne do jakiejś potrawy z innej kuchni świata np.curry.
*jako zastępnik do kawy (mój Pan łasuch woli krowie ale jeśli nie mam dobrego mleka krowiego np. z mlekomatu lub ze wsi z wiadomego źródła - musi mu wystarczyć roślinne).
*bo mleko jest produkowane najczęściej w puszkach - i zawartość puszki wchodzi w reakcję z nią.
*mleko to można wykorzystywać jako zastępnik krowiego jeśli ktoś jest uczulony na laktozę z mleka krowiego.

Dlaczego producenci dodają zagęszczacze, konserwanty i stabilizatory do mleczka kokosowego ?
Dlatego, żeby mleczko było jednolite. To było odpowiedzią na zarzuty konsumentów, ze mleczko jest zepsute (na górze po otwarciu puszki woda na górze śmietanka). Takie mleczko nie jest zepsute po prostu trzeba je wstrząsnąć przed otwarciem.

 Skąd się bierze mleczko kokosowe i jak zrobić go w domu?
Wiemy, że w orzechu kokosowym znajduje się woda kokosowa (jest ona przejrzysta). Mleczko zaś to esencja z miąższu. Mleko kokosowe robi się podobnie jak inne mleka roślinne. Zalewa się dany gotowy  surowiec na mleko wodą, rozdrabnia blenderem i odciska.

Składniki
świeży orzech kokosa (wyjęty ze skorupy i obrany + woda kokosowa ze środka
ciepła przegotowana woda (tyle ile waży miąższ)
Wykonanie:
Obranego i pokrojonego orzecha kokosowego wrzucam do blendera i wlewam wody tyle ile waży orzech. Miksuje do czasu aż orzech się rozdrobni i zmiksuje na gładko odciskam na sitku wyłożonym gazą. Takie mleko wytrzymuje w lodówce dwa dni. Ja robię zawsze tyle ile akurat jest mi potrzebne.
Można takie mleko pić samo (ja dodaje sobie do takiego mleka cynamonu), dodawać do zup, gulaszów, sosów. Dolewać do kawy, dodawać do deserów, ciast.

A tu na blogu przepis na budyń na mleku kokosowym z domowym sokiem malinowym i malinami


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...