piątek, 15 sierpnia 2014

tzatziki - grecki dip (sos)

 Tzatziki - to dip (sos) grecki podawany jako dodatek do dań z grilla, smażonych, pieczonych lub podawany oddzielnie jako dip (najpopularniejsza przystawka kuchni greckiej). Można go też spożywać z zapieczonym pieczywem.
Niezbędne składniki na tzatziki to:
* grecki gęsty jogurt 10%
*drobno poszatkowany ogórek
*roztarty czosnek
*oliwa

 Świetnie smakuje jako dip do warzyw. Najlepiej podawać schłodzony z lodówki. Czosnku dodawać tyle ile się lubi. Przepisów na tzatziki jest zapewne tyle ile rodzin i gospodyń greckich.
Wiele przepisów podaje wiele różnych receptur.
Moim zdaniem w przepisie na ten sos sprawdza się zasada (tak jak chyba we wszystkim) im mniej składników tym lepiej - wtedy nie pozbawiamy go prawdziwego smaku.

A oto jak ja zrobiłam tzatziki
 Składniki:
400 ml gęstego greckiego jogurtu 10%
200 g ogórka świeżego
2-3 ząbki czosnku
oliwa (ja tym razem minęłam)
sól
świeżo mielony czarny pieprz

Wykonanie:
Ogórki obrałam (są przepisy gdzie ogórka się nie obiera). Przecinam ogórki wzdłuż na pół i za pomocą łyżeczki wydrążam pestki (środek ma najwięcej wody). Ścieram ogórki na tarce o grubych oczkach.
Do miseczki wlewam jogurt, dodaję starte ogórki i ścieram na tarce o drobniutkich oczkach czosnek (lub przeciskam przez praskę). Doprawiam solą i świeżo mielonym czarnym pieprzem.
Można polać łyżką oliwy (ja nie dodawałam oliwy). Schłodzić w lodówce. Podawać.
Ja moje tzatziki podałam do cavapcici - bałkańskich szaszłyków z mięsa mielonego i opieczonej bagietki.

*  niektórzy solą starte ogórki, odstawiają na chwilę i dodatkowo odciskają powstały sok. Ja sobie minęłam ten etap i mój sos nie był wodnisty - można sobie minąć ten etap.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...