sobota, 1 lutego 2014

"Papieżyca Joanna" - kilka słów o filmie

Jedni uważają istnienie papieżycy Joanny, że to bzdura rozpowszechniona przez Kościół. Inni natomiast, że to jedna z wielu tajemnic skrywanych przez Kościół.
Kościół zatuszował ślady o papieżycy Joannie - ale historycy potwierdzają, że wydarzenie miało miejsce. Zresztą to co zostało pominięte w księgach watykańskich lub nie zostało ujawnione - nie oznacza od razu,  że nie miało miejsca. Kościół niejednokrotnie zabierał głos na temat papieżycy Joanny. Gdy w XIX wieku zaczęło robić karierę obrazoburcza powieść Manuela Rodisa na temat papieżycy Joanny - grecki Kościół wydał nawet potępiającą encyklikę.
Film oparty został na książce Donny Woolfolk Cross pod tytułem "Papieżyca Joanna"
Co do filmu ja oglądałam go z ciekawością. doceniam w nim grę aktorską oraz scenografię, aktorzy grający w filmie wyraziści, jak dla mnie film dobrze nakręcony.
Pisząc o filmie nie będę dociekała czy historia jest prawdziwa czy też nie. Ja jednak mam nadzieję, że Joanna istniała naprawdę. Moim zdaniem dobrze, ze reżyser nie rozprawia się z legendą o Joannie - tylko wykorzystał kontrowersyjny temat - dla mnie to bardzo duży plus.
Film warty zobaczenia - jeśli ktoś nie słyszał o papieżycy Joannie, albo nie czytał o niej, ale też dla tych którzy lubią średniowieczne klimaty.
Nie czytałam wcześniej o papieżycy Joannie przed obejrzeniem filmu (jedynie wcześniej coś nie coś słyszałam).
Joanna to kobieta, która dorównywała niejednemu mędrcowi - intelektem, umysłem, bystrością (a nawet przewyższała). Jednak w średniowieczu, aby móc zgłębić wiedzę - jedynym wyjściem było porzucić kobiece suknie na rzecz męskich strojów - i tak właśnie Joanna zrobiła. Z czasem los rzucił ją do wiecznego miasta. Nie będę zdradzała całej fabuły  - jeśli ktoś ma ochotę obejrzeć zachęcam !
Dla mnie film to przede wszystkim historia kobiety, która walczy o swoje marzenia i prawa. W filmie można zobaczyć jak były marginalizowane kobiety w tamtych czasach, jak były traktowane. I właśnie w filmie taka kobieta przebiera się za mężczyznę, przywdziewa maskę - co pomaga jej realizować marzenia, dążyć do swoich celów i się realizować. Postać Joanny pokazuje ile kobieta może mieć sił i ile determinacji - aby pokonywać przeszkody, bariery. Jak silny może mieć charakter. Inna strona medalu to cena jaką musiała zapłacić za wszystko. Mimo, że Joanna świetnie radziła sobie w przebraniu mężczyzny - to jednak odezwała się w niej kobieca natura. Ale nie wszystko jest za darmo...
                                      
"Papieżyca Joanna"
reż. Sonke Wortmann
gatunek: biograficzny, dramat
produkcja: Hiszpania, Niemcy, W. Brytania, Włochy
                                                              

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...