sobota, 12 października 2013

Lektor - trudna, ale pięknie opowiedziana historia (film)

   
Film ten jest niezwykły  - obejrzałam go niedługo po  tym jak był w kinie i ciągle do niego powracam, bo wciąż wywołuje we mnie emocje. Film został przeze mnie  obejrzany  przez przypadek jakieś cztery lata temu - nie znałam wtedy jego fabuły i nie wiedziałam kto w nim gra. Prędzej czy później i tak by trafił na moją listę filmów do obejrzenia. Początkowo nie wiedziałam, że film jest na podstawie książki.
Ostatnio przeczytałam książkę, którą w końcu kupiłam. Po skończonej lekturze ponownie obejrzałam film. Po seansie postanowiłam kilka słów o nim napisać.
     Stephen Daldry nakręcił film na podstawie bestsellerowej powieści Bernharda Schlinka.
     Główną  rolę gra  Kate Winslet (zasłużony Oskar), która dla mnie gra tu niewiarygodnie (częściej chciałabym widzieć tak świetnie grane role). Winslet wiarygodnie kreuje postać Hanny co może świadczyć o jej kunszcie aktorskim. Kate gra zarówno Hannę kiedy ma lat trzydzieści parę, czterdzieści parę i prawie siedemdziesiąt- przechodzi zmianę, metamorfozę nie tylko w wizualnie ale i w osobowości (swoja grą aktorską przekonuje widza). Widz postaci przez nią granej nie potępia, lecz czuje wobec niej współczucie. Nie wyobrażam sobie po tym jak obejrzałam film innej aktorki która zagrałaby rolę Hanny (początkowo miała ją grać Nicole Kidman). Film może budzić różne emocje, czasem nawet bardzo skrajne -  co jest zaletą prawdziwej sztuki.
   Ralph Finnes (dorosły Michael) jak i David Kross (młody Michael) idealnie odtworzyli swoje role.
    Nie jest to obraz łatwy, lekki i przyjemny. Film nasuwa bardzo wiele pytań i nie daje nam na nie odpowiedzi. Film nie pozostawia widza obojętnym.
      Moim zdaniem film nie dotrze do bardzo młodego widza, lecz do widza już dojrzalszego. Jeśli chodzi o sceny miłosne kochanków (nie lubię często takich scen w filmach - w tym filmie nie były wulgarne i mnie nie raziły. Co dla mnie jest plusem.
   O czym jest film?
       Pewnego dnia bardzo młody (15 letni), niezwykle wrażliwy Michael słabnie na ulicy. Pomaga mu bardzo tajemnicza, piękna i dużo od niego starsza Hanna.
Po chorobie i rekonwalescencji Michael wraca do niej do jej mieszkania, żeby jej podziękować. Wywiązuje się między nimi gorący i płomienny romans oraz wzajemna fascynacja. Od tamtej pory spotykają się w jej mieszkaniu, poznają się, kochają, spędzają razem czas i czytają.  A raczej Michael czyta, a Hanna słucha.
   Dla Michaela jest to prawdziwa, pierwsza namiętna miłość. Ale kim dla Hanny jest Michael ?
Związek ten czyli dojrzałej kobiety i nastolatka to nie tylko jakby mogło się wydawać fizyczna fascynacja. Dla Hanny to odkrywanie innego świata - świata książek. A znajomość z Michaelem pomaga się do tego świata książek przenieść. Dzięki niemu poznaje m.in. "Przygody Tomka Sawyera" Twaina, "Damę z pieskiem" Czechowa, "Odyseję" Homera. Hanna jest analfabetką o czym Michael nie  wie, pracuje jako bileterka tramwaju i gdy dostaje propozycję awansu czyli pracę w biurze znika.
Chłopak nie wie co się dzieję.
  Aż tu pewnego dnia już jako student prawa spotyka Hannę na sali sądowej. Podczas jednego z seminariów bierze udział w procesie  nazistowskich zbrodniarzy. W czasie wojny Hanna była strażniczką w obozie zagłady. W jej mniemaniu gorsze jest przyznanie się do tego, że jest analfabetką niż to, że brała udział w zbrodniach nazistowskich. Jest gotowa ponieść najsurowszy wyrok niż przyznać się do swojej tajemnicy.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...