sobota, 9 sierpnia 2014

domowy budyń z domową galaretką i porzeczkami

     Czy jeszcze ktoś robi domowe galaretki, kiśle, budynie ?  Bo ja tak odkąd zaczęłam interesować się składem produktów, które stoją na sklepowych półkach. I teraz już wiem, że gotowe produkty nie są warte swojej ceny. Nie mówiąc już o walorach smakowych - sama chemia, barwniki, konserwanty w tym skrobia modyfikowana i nie wiadomo co jeszcze.   Po szarych latach 80 -tych czyli  lata 90 -te produkty typu  gotowa galaretka, budyń czy kisiel z torebki to był powiew wielkiego świata :) - a koncerny je produkujące zbijały na tym pieniądze. I tak jest oczywiście do tej pory bo ludzie chętnie nabywają gotowce. A czy myślą o tym czy warto ?
Bo na pewno nie jest to produkt ani szybszy w wykonaniu, ani lepszy, tańszy, a tym bardziej nie jest zdrowy.
Zachęcam tych, którzy jeszcze nigdy nie robili galaretki czy budyniu w domu do zrobienia  i przekonania się, że warto.
   Dziś u mnie domowy budyń  +domowa galaretka + owoce (tym razem czerwona porzeczka - sezon na nią  w pełni).
 
     Składniki na budyń:
1 szklanka mleka
1 łyżka cukru
1 żółtko
1 łyżka mąki ziemniaczanej


Wykonanie:
  Mleko wlewam do rondelka, odlewam ćwierć szklanki. Do odlanego mleka wbijam żółtko, dodaję skrobię ziemniaczaną i mieszam dokładnie. Do mleka w rondelku dodaję łyżkę cukru i zagotowuję. Gdy mleko w rondelku się gotuje wlewam do niego mleko, które  wcześniej odlałam i w którym rozprowadziłam skrobię i żółtko.  Przy wlewaniu energicznie mieszam, żeby powstała mi jednolita i gładka masa i nie powstały grudki.


Gotowy budyń przekładam łyżką do szklanek. Po każdej łyżce wrzucam porzeczki.. i odstawiam do wystudzenia.


   Składniki na galaretkę:
około 400 g owoców (porzeczki, truskawki maliny -owoce takie jakie mamy)
2 płaskie łyżki żelatyny
cukier do smaku
3 szklanki wody


   Owoce płuczę na sicie, wrzucam do garnka, zalewam wodą i gotuję 15 - 20 minut. Po tym czasie odcedzam owoce, słodzę powstały płyn do smaku. Następnie w powstałym płynie rozpuszczam żelatynę. Galaretkę odstawiam do ostudzenia. Gdy już będzie lekko tężeć, wylewam ją na wystudzony budyń .
   I odstawiam moje budynio - galaretki do czasu, aż galaretka na wierzchu całkiem zastygnie.
Przed podaniem dekoruje mój deser świeżymi czerwonymi porzeczkami.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...