sobota, 15 czerwca 2013

kotlety schabowe

    Kotlet schabowy to element polskiego niedzielnego obiadu.
     Klasyka polskiej kuchni.
    Ponadczasowy król kotletów.

     Historia polskich kotletów schabowych sięga XIX wieku. Przepis na schabowy występuje w książce Lucyny Ćwierczakiewiczowej pt. 365 obiadów za pięć złotych. Nie ma go natomiast w książce Wojciecha Wielądka pt. Kucharz doskonały z 1786 roku.

   Tradycyjny kotlet schabowy panieruje się najpierw w mące, następnie w rozmąconym jajku i na koniec w bułce tartej. Ponadto tradycyjnie kotlety schabowe smaży się na smalcu.
 Początkowo moja mama smażyła schabowe na smalcu. Później zaczęła smażyć je na oleju. Kotlety schabowe nie należą do niskokalorycznych (a to z powodu panierki, która to pochłania sporą ilość tłuszczu podczas smażenia). Ja swoje odsączam z nadmiaru tłuszczu po usmażeniu. W mojej kuchni kotlety schabowe pojawiają się rzadko, ale to nie dlatego, że nie lubimy ich konsumować. Bo lubimy. Ale w dzisiejszych czasach trudno dostać  mięso ze świnki lub kupić całą świnkę, która nie jest karmiona sztuczną ulepszoną karmą wzbogaconą hormonami wzrostu i antybiotykami. Więc kotlety  schabowe tłukę tylko wtedy gdy mam mięso ze świnki z domowego uboju, która wiadomo czym się żywiła.
      Smak kotleta schabowego tkwi w jego prostocie. Smakuje idealnie - usmażony tradycyjnie, bez żadnych udziwnień. Ja robiąc kotlety schabowe pomijam sobie panierowanie w mące i smażę je na oleju. Tak się nauczyłam na początku mojego kuchcikowania i tak mi zostało.

Kotlety schabowe w moim wykonaniu:
Składniki:
schab z kością lub bez
jajka
bułka tarta
sól
świeżo zmielony pieprz

Wykonanie:
   Schab kroję w plastry, następnie rozbijam tłuczkiem. Każdy rozbity plaster oprószam solą oraz świeżo zmielonym pieprzem. Otaczam każdy kotlet z obu stron najpierw rozkłóconym jajkiem, następnie panieruje w bułce tartej. Stawiam patelnie na średnim ogniu, wlewam olej i go rozgrzewam. Przygotowane kotlety kładę na patelnię i smażę na złoty kolor z obydwu stron. Po zdjęciu z patelni odsączam z nadmiaru tłuszczu.
   Kotlety schabowe podaję z tłuczonymi ziemniakami i surówką. I tu w zależności od pory roku latem jest to mizeria bądź sałata ze śmietaną, a zimą surówka z kiszonej kapusty.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...