poniedziałek, 24 czerwca 2013

botwina z ziemniakami i jajkiem

Botwina, botwinka to młode liście i korzenie buraka ćwikłowego.  Wykorzystuje się  ją do zup (zarówno takich na ciepło jak i chłodników) dodaje się ją do sałatek, do potraw duszonych czy tart.
  U mnie dzisiaj zupa z botwinki z ziemniakami i jajkiem.

    Moja mama jej nie gotowała. Ja botwinkę gotuję w swojej kuchni gdy jest na nią sezon.
Cały rok w naszych kuchniach przygotowuje się różnego rodzaju barszczyki. Pojawiają się one przy różnych okazjach i uroczystościach. Są one serwowane pod różnymi postaciami i z różnymi dodatkami.
 Za to wiosna i lato to sezon na botwinkę. Dla mnie najlepsza z ziemniakami, jajkiem na twardo i wiejską śmietaną oraz koperkiem, który nadaje zupie aromatu.

Składniki:
duży pęczek botwiny
kilka ziemniaków
wywar z kości z ekologicznego mięsa lub ewentualnie bulion warzywny
do zakwaszenia zupy: sok z cytryny lub ocet winny lub ocet jabłkowy
śmietana
sól, świeżo mielony pieprz
koperek do posypania zupy
do podania: jajka ugotowane na twardo

Wykonanie:
Ziemniaki obieram, płuczę i kroję w kostkę. Botwinę dokładnie szoruję, ale jej nie obieram. Następnie botwinę siekam (zarówno korzeń, łodyżki jak i liście). Pokrojone ziemniaki umieszczam w jednym garnku, posiekana botwinkę w drugim. Zawartości obydwu garnków zalewam wywarem i gotuje do miękkości. Ugotowane ziemniaki łączę z ugotowaną botwinką i mieszam. Doprawiam do smaku solą i świeżo zmielonym pieprzem. Zakwaszam zupę tym co mam - czyli sokiem z cytryny lub octem winnym czy jabłkowy. Do kubka przekładam cztery łyżki śmietany, dolewam zupę i mieszam, aby konsystencja była jednolita. Wlewam zawartość kubka do zupy i znów mieszam. Dodaję do zupy posiekany koperek.
Przed podaniem dodatkowo posypuję zupę posiekanym koperkiem.
Moją botwinkę podaje z jajkiem ugotowanym na twardo.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...