poniedziałek, 20 maja 2013

podpłomyki z pokrzywą i krwawnikiem

Podpłomyki to rodzaj prymitywnego pieczywa, które ma postać placka.
Podstawowe składniki podpłomyków to:
*mąka
*woda
*sól
Podpłomyki były wypiekane na mocno rozgrzanych kamieniach, później na blasze.
Dziś podpłomyki to substytut chleba.

Podpłomykiem  w niektórych rejonach Polski nazywano próbny wypiek w celu sprawdzenia temperatury w piecu chlebowym. Podpłomyk był to płaski placek o średnicy około 30 cm zrobiony z tego samego ciasta co chleb. A po nagrzaniu pieca był pierwszym wypiekiem. Jeśli podpłomyk był wypieczony po upływie określonego czasu oznaczało to, że można piec po tym czasie właściwy chleb.
   Jeśli byłam już na wsi to podpłomyki musiały zostać upieczone tak jak kiedyś na blasze. Ja do swoich podpłomyków dodałam zieleninę w postaci krwawnika i pokrzywy (jeśli jest się na wsi, gdzie rośliny nie są zanieczyszczone, to warto je dodać). Niby takie pospolite chwasty, a jednak mają swoje właściwości zdrowotne - a często o nich zapominamy. 
krwawnik - m.in. ma działanie wzmacniające, obniża ciśnienie krwi, poprawia krążenie krwi.
pokrzywa - m.in. jej liście działają moczopędnie, przeciwbiegunkowo, wzmacniająco.

Jak zrobić podpłomyki?
   Ja robiąc podpłomyki nie odmierzam proporcji.
 Potrzebne są tylko mąka, woda i sól
  Do miski wsypuję mąkę, dolewam ciepłej wody, dodaję sól.
Dziś dosypałam dodatkowo posiekany krwawnik oraz pokrzywy. Ciasto dokładnie wyrabiam i dodaję w zależności od potrzeby mąkę lub wodę. Masa ma wyjść jednolita, gładka i elastyczna. Tak jak przy cieście na pierogi czy makaron.
Po wyrobieniu ciasta - odkrawam z niego niewielkie kawałki i rozwałkowuję cienko formując placuszki (podsypując każdy odrobiną mąki wtedy łatwiej się wałkują). Kładę na rozgrzaną blachę i piekę do czasu, aż na placuszkach będą pojawiać się bąbelki i nie będą surowe.
  Ja upiekłam swoje podpłomyki na blasze kuchni kaflowej, ale można z powodzeniem piec je na patelni.
  Najlepsze gorące od razu z blachy z odrobiną wiejskiego masła.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...