wtorek, 2 kwietnia 2013

banoffee pie (banoffi) czyli karmel, banany i bita śmietana

  Ciasto to było jednym z ulubionych ciast Margaret Thatcher i księżnej Diany    Nie jest ono starym wymysłem bo powstało w 1974 roku w restauracji " The Hungry Monk" (Głodny Mnich)  w Jevington ,East Sussex. Restauracja dziś już niestety nie istnieje. Jako twórców tego ciasta wymienia się Iana Dowdinga i Nigela Mackenziego.

W 1994 roku supermarkety sprzedawały to ciasto jako American pie.

      W konsystencji banoffi jest jak deser nie jak ciasto (lepiej go jeść od razu z foremki) - bo jest luźne w konsystencji i nie najlepiej prezentuje się pokrojone na kawałki.
    Ja swoje zrobiłam w okrągłej foremce ceramicznej o średnicy około 23 cm.
Co do smaku tego ciasta nie każdemu może przypaść do smaku.  Z filiżanką kawy nam jak najbardziej ten ulep smakował.

   Jeśli mamy odrobinę czasu możemy sami do tego ciasta zrobić kruchy spód i domowy karmel. Jeśli zależy nam na prawie expresowym wykonaniu to spód możemy zrobić na spodzie z ciasteczek i wykorzystać gotowy karmel lub masę krówkową.
 Wspomnę jeszcze, że moja  wersja banoffi jest z serkiem mascarpone bo go uwielbiamy (połączyłam serek mascarpone z bitą śmietaną). W większości przepisów jest sama bita śmietana.
Co do dzisiejszego przepisu  wykorzystałam ciasteczka pełnoziarniste i gotową masę krówkową.
Tym razem poszłam na skróty - ale następnym razem upiekę kruchy spód i zrobię domowy karmel. A tym razem u mnie ta szybsza wersja.

Składniki:
 150 g ciasteczek pełnoziarnistych lub owsianych
około 40-50 g masła (rozpuszczone i ostudzone)- masła w zależności od tego ile wchłoną ciasteczka i się ze sobą połączą.
puszka karmelu lub masy krówkowej
2 banany
odrobina soku z cytryny (do skropienia bananów, żeby nie ciemniały)
250g serka mascarpone
250 g śmietany kremówki
łyżka cukru pudru (do serka mascarpone i bitej śmietany, ale można sobie minąć)
około łyżka dobrej jakości kakao do posypania wierzchu ciasta

Wykonanie:
   Ciasteczka wrzucam do torebki strunowej, zamykam i kruszę jego zawartość wałkiem do ciasta (na konsystencję bułki tartej). Następnie przesypuję zawartość do miski i dodaje powoli roztopione i ostudzone ciasto(ma powstać gładka masa). Masła dodaję tyle, aby ciasteczka się połączyły, zależy to od tego jak bardzo ciasteczka są suche.
  Gdy już mi się połączyły ciasteczka z masłem wykładam foremkę (u mnie tym razem była to okrągłe naczynie ceramiczne).

Masę krówkową wstawiam do garnka z gorącą wodą ,aby masa stała się bardziej płynna. Taka masą smaruję spód ciasta. Na masie krówkowej układam pokrojone plasterki bananów (uprzednio skropione sokiem z cytryny). Ubijam na sztywno śmietanę kremówkę. Do ubitej kremówki dodaje po łyżce serka mascarpone ( trzeba uważać, żeby masa się nie zważyła). Ubijam masę na gładko. Masę wykładam na banany. Ciasto na wierzchu oprószam kakao. Dobrze jest wstawić ciasto na kilka godzin do lodówki, żeby stężało.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...