sobota, 9 marca 2013

staropolskie zrazy wieprzowe na bazie szynki

     ZRAZY - to potrawa z kawałków mięsa lub mięsa mielonego podsmażonego lub duszonego z dodatkiem warzyw i przypraw. Zrazy to tradycyjne danie kuchni staropolskiej  -  zwłaszcza szlacheckiej lub myśliwskiej. Obecnie zrazy wykonuje się z różnych gatunków mięsa, zazwyczaj ciętego w plastry, niekiedy mielonego, a następnie podsmażanego i duszonego, z dodatkiem tłuszczu, cebuli, musztardy, czerstwego chleba, ogórków kiszonych i grzybów leśnych (często w postaci farszu).


 staropolskie zrazy wieprzowe - wykonywane są podobnie jak zrazy wołowe lecz na bazie szynki.
Co do pochodzenia zrazów danie charakterystyczne dla kuchni szlacheckiej. W tradycyjnej postaci wywodzi się to danie z kuchni litewskiej, chociaż sama nazwa wywodzi się z języka polskiego i oznacza plaster mięsa odcięty w całości.

      Moje zrazy są z szynki (mięso pochodziło z domowego uboju). Staram się ograniczyć prawie do zera używanie mięsa i wyrobów mięsnych, które nie wiem z jakiego miejsca pochodzą.
  Co do zrazów robiłam już roladki wołowe (danie charakterystyczne dla kuchni śląskiej). Mając mięso z szynki wieprzowej- przyrządziłam z nich zrazy tak samo jak robiłam roladki wołowe). Obie wersje były smaczne.
  Moje zraziki wieprzowe podałam z kaszą gryczaną ugotowana na sypko.

  Składniki:
szynka wieprzowa pokrojona w plasterki
kilka łyżek musztardy
ogórki kiszone
kilka plasterków wędzonego boczku (u mnie domowego wyrobu)
cebula
sól, pieprz
klarowane masło
papryka czerwona do sosu dla nadania smaku

Wykonanie:
   Szynkę wieprzową kroję na plastry w zależności ile zrazów mam zamiar zrobić. Szynkę kroję w grubsze plastry. Następnie rozbiłam tłuczkiem do mięsa  - nadaję im kształt tak, aby można było je po nadzianiu zwinąć w ruloniki, roladki. Na każdy rozbity plaster szynki (uprzednio oprószony pieprzem i solą, następnie posmarowany musztardą) - układam plaster wędzonego boczku, kawałki ogórka pokrojonego w paski, posiekaną w kostkę cebulkę. Następnie zwijam każdy plaster szynki w rulon i spinam wykałaczką. Postępuję tak z każdym plastrem mięsa. Następnie obsmażam moje zraziki na sklarowanym maśle, aby pory mięsa się zamknęły. Podlewam zrazy wodą, przykrywam pokrywką i duszę do miękkości. Pod koniec duszenia dodaje czerwoną paprykę pokrojona w paski. A sos zagęszczam zawiesiną z mąki i wody (pół szklanki wody i łyżka mąki). Po wlaniu i wmieszaniu zawiesiny - gotuję jeszcze chwilę.
  Najlepiej podawać z wszelkiego rodzaju kluskami (np. kopytka, kluski śląskie) czy różnego rodzaju kaszami.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...