środa, 6 marca 2013

domowy sok pomarańczowy

Zdarza mi się zimą kupić świeże pomarańcze i wycisnąć z nich sok. 
Często pijemy sam sok z pomarańczy, ale często też dodaję do niego świeżo wyciskany sok z marchwi.
 Myślę, że pomarańcze najlepiej smakują zimą. Wtedy mają więcej witaminy C, niż latem. Wiosną są zasobniejsze w biologicznie cenne związki (bioflawonoidy) oraz błonnik.
 Jeśli kupuje pomarańcze na sok to te z nie zbyt grubą skórką, niezbyt duże i z pestkami.
 Poniżej napiszę dlaczego lepszy jest świeżo wciskany sok od tego otrzymywanego przemysłowo.
Najlepiej żeby sok był wyciskany z organicznych pomarańczy, ale takie są droższe i trudno dostępne.
Jeśli pijemy sok pomarańczowy powinniśmy zwrócić uwagę czy nas nie uczula. U niektórych osób nawet niewielka ilość może powodować reakcję alergiczną - zapalenie skóry, biegunkę, świąd czy pokrzywkę. Co może działać uczulająco - m.in zawarte w owocu olejki eteryczne i pozostałości po chemikaliach, które są stosowane do ochrony plantacji owoców. Organizm może zareagować nietolerancją na fruktozę zawartą w soku jeśli nie wytwarza dostatecznej ilości enzymów niezbędnych do jej trawienia (objawić się to może  biegunką, bólem brzucha czy wzdęciami).
CZY WARTO PIĆ SOK POMARAŃCZOWY ?
We wszystkim co spożywamy należy zachować umiar. To samo tyczy się picia soku pomarańczowego. To nie jest sok,  który dostarcza niezbędnych ilości składników odżywczych naszemu organizmowi, które to są potrzebne do je prawidłowej pracy. Wspomnę jeszcze, że sok pomarańczowy nie zawiera niektórych ważnych dla naszego organizmu składników i minerałów, ma niewiele błonnika i nie zawiera białka.
Poza tym w litrze soku jest 100 g cukru, a to jest kolejne 400 kcal (jeśli spalamy to w ruchu, nie ma problemu, jeśli nie magazynuje się to w postaci tłuszczu  w naszym organizmie).
Jakie są różnice między sokiem pomarańczowym świeżo wyciskanym, a otrzymywanym przemysłowo ?
Świeżo wyciskany sok pomarańczowy
* zachowuje swoją barwę,
* zachowuje smak i aromat  świeżego owocu,
* bardzo szybko się psuje,
* ma większą wartość odżywczą (dlatego, ze zawiera cząstki miąższu, które są bogate w błonnik i bioflawonoidy).
Sok pomarańczowy otrzymywany przemysłowo
Nabywamy go w sklepie i można tu wymienić m.in.
* nektary pomarańczowe - które otrzymuje się przez dodanie do zagęszczonego soku wody i cukru (100 g na litr soku), dodatków chemicznych (mowa tu o konserwantach). Nektar musi zawierać od 25 % do 50 % przecieru lub soku pomarańczowego,
* napoje pomarańczowe  produkowane na bazie wody, gdzie dodatkiem jest sok, barwniki i aromaty inne substancje,
* soki pomarańczowe pasteryzowane, które otrzymuje się przez rozcieńczenie koncentratu soku - wodą i dodatkami. Taki sok pomarańczowy zachowuje tylko 1/3 witamin z soku wyjściowego (dodawany jest do niego cukier i witamina C). Oprócz tego na litr soku dodaje się 15 g cukru, (co nie jest uwzględniane w składzie) i utrwala się go termicznie.
Prosty wniosek nasuwa się sam jeśli mamy ochotę na sok pomarańczowy, lepiej kupić kilka owoców pomarańczy i wycisnąć sobie samemu z nich sok. Zajmie nam to dosłownie chwilę i będzie to dla nas zdrowsze.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...