sobota, 29 grudnia 2012

wuzetka - ciasto, które było symbolem Warszawy okresu PRL-u

Wuzetka to ciasto bardzo znane w Polsce (często można je kupić w kawiarniach i cukierniach). Ciasto to kojarzy się głównie z Warszawą i okresem PRL-u. Nazwa ciasta powstała na przełomie lat 40-50 XX wieku (od warszawskiej trasy W-Z) gdzie znajdowała się cukiernia. Inna opcja nazwy to od skrótu WZK (wypiek z kremem).

# Trasa W-Z to pierwsza większa inwestycja komunikacyjna po II wojnie światowej w Warszawie.

Wuzetka to ciasto, które składa się z :
*kakaowego biszkoptu (albo pieczemy dwa blaty albo jeden i go przekrawamy na pół)
*dżemu,
*bitej śmietany (przekładamy nią biszkopt w środku i dodatkowo wieńczymy każdy kawałek ciasta kleksem bitej śmietany)
*polewy czekoladowej.

    Moja wuzetka była przełożona  (tylko 500ml, a nie jak w w wielu przepisach litrem bitej śmietany) mniej kaloryczne. Użyłam dżemu porzeczkowego domowej produkcji i zrobiłam sama polewę czekoladową , a nie użyłam gotowej czekolady rozpuszczonej w kąpieli wodnej - bo nie zawsze i wszędzie można znaleźć czekoladę, która będzie miała 70% kakao i nie będzie mieć emulgatorów i konserwantów). Oprócz tego moja wuzetka została zrobiona na zamówienie go domowego degustatora.

Składniki:
na biszkopt:
6 jajek
szklanka mąki
ponad połowa do szklanki cukru (wedle upodobań smakowych- ja dałam ponad połowę)
60 g kakao
1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia

do nasączenia ciasta:
szklanka wrzątku (może być słabsza kawa)
2 łyżki cukru
kieliszek wódki

polewa:
60g masła
60 ml mleka
60 g cukru pudru
łyżka kakao

 dodatkowo:
  500ml śmietanki 30% schłodzona (większość przepisów podaje litr - jeśli ktoś chce jej więcej) - ja dałam połowę)
3łyżki cukru pudru
2łyżeczki żelatyny i 1/3 szklanki wrzątku, aby rozpuścić żelatynę (opcjonalnie)
dżem lub marmolada z domowej spiżarni

Wykonanie:
Oddzielam białka od żółtek. Białka ubijam ze szczyptą soli na sztywno, cały czas ubijając dodaje cukier, żółtka, przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia, kakao i miksuję. Następnie wylewam masę na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Piekę w piekarniku nagrzanym do 180 stopni około 25 minut (do suchego patyczka). Po upieczeniu studzę ciasto i przekrawam go na pół tak, aby powstały dwa blaty.
 Po upieczeniu i wystudzeniu ciasta - ubijam śmietanę na sztywno z cukrem pudrem (jeśli chcemy, żeby była sztywniejsza dodajemy żelatynę rozpuszczona we wrzątku) - ja nie dodałam. Po ubiciu śmietany robię polewę - rozpuszczam masło, dodaję mleko, cukier i kakao - mieszam do uzyskania gładkiej konsystencji i chwilkę gotuję, żeby trochę zgęstniała. Odstawiam do ostygnięcia.
 Po ubiciu piany i zrobieniu polewy nasączam spodni blat ciasta. Na spodni blat nakładam kilka łyżeczek dżemu lub marmolady (u mnie z czarnej porzeczki z domowej spiżarni). Na dżem nakładam bitą śmietanę (zostawiam jej tyle, aby po pokrojeniu ciasta na kawałki zostało na pokleksowanie nią każdego z nich).
Przykrywam śmietanę drugim blatem ciasta i też go nasączam. Polewam ciasto przestudzona polewą i czekam, aż całkowicie zastygnie. Po zastygnięciu polewy kroje ciasto na kawałki. Każdy kawałek dekoruję kleksem bitej śmietany wyciśniętej ze szprycy.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...