środa, 26 grudnia 2012

nalewka na miodzie - miodowy krupnik

      Nie ma to jak domowe, rozgrzewające, aromatyczne nalewki - własnoręcznie wykonane :):)Warto docenić walory smakowe takich trunków. Niektórzy twierdzą, że krupniki przewyższają smakowo inne napoje alkoholowe. Krupnik na miodzie ma charakterystyczny korzenno-miodowy smak.  Nalewka na miodzie czyli krupnik znany w Polsce był już w XVII wieku. Zaś nazwa pochodzi od  słodkiego napoju alkoholowego znanego na Litwie pod nazwą KRUPNIKAS.

    Baza krupniku to:
*naturalny miód (czyli taki który pochodzi z własnej pasieki , albo ma wiadome źródło pochodzenia)
*alkohol bazowy - spirytus lub bardzo mocna czysta wódka (około 80%)
*przyprawy korzenne (cynamon, goździki, starta gałka muszkatołowa, laska wanilii, imbir)

   Mój krupnik jest na bazie wódki, zawiera naturalny miód (miałam lipowy), a z przypraw korzennych - cynamon, tartą gałkę muszkatołową, goździki.
Mnie walory smakowe krupniku odpowiadają bo uwielbiam przyprawy korzenne i miód (zaś mój domowy degustator woli słodkie likiery).                                     
                              
   Składniki:
pół litra wódki
szklanka miodu (u mnie lipowy)
5-6 goździków
laska wanilii
łyżeczka mielonego cynamonu lub rozdrobnić kawałek laski cynamonu, żebyśmy mieli z niej łyżeczkę sproszkowanego
pół łyżeczki startej gałki muszkatołowej

  Wykonanie:
   Miód podgrzałam ze szklanką gorącej wody i dodatkiem wszystkich przypraw. W żadnym wypadku nie zagotować, ani nie gotować. Następnie zdjęłam z ognia, dolałam wódkę i przelałam wszystko do butelki, którą zatkałam. Odstawiłam na tydzień po tym czasie krupnik jest gotowy do spożycia. Należy go po odstaniu przefiltrować - ja wyjątkowo krupniku sobie nie przefiltrowałam (przyprawy zostały w butelce).

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...